nieuws

Menno Post promoveert Wietse ’t Jong tot maître

Restaurant 979

Menno Post van Restaurant Olivijn in Haarlem heeft Wietse ’t Jong gepromoveerd toto maître. Wietse ’t Jong (25) is sinds de start in juli 2018 werkzaam bij Olivijn en was daarvoor chef de rang bij Restaurant 212 van Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot.

Menno Post promoveert Wietse ’t Jong tot maître

Diezelfde functie vervulde Wietse ’t Jong ook bij restaurant Bord’Eau in Amsterdam. Wietse ’t Jong werkte hier in totaal bijna drie jaar. Menno Post: ‘Bij mij begon Wietse ’t Jong ook als chef de rang, naast Milton Versput als sommelier. Maar ’t Jong bleek al snel meer waard. Voor mij is hij echt een rising star en ik heb zijn contract opengebroken en hem gepromoveerd tot maître. Dit verdient hij.’

’t Jong: ‘Ik ben bij Menno Post als gastheer begonnen, had wel plannen om richting de rol van maître te gaan. Het ging wat sneller dan gedacht’, lacht hij. ’t Jong maakte zowel bij 212 als bij Olivijn de start van het restaurant mee. ‘Bijzonder, maar ook zwaar. Het is nieuw. Teams zijn nieuw of nog niet compleet. De sfeer bij Olivijn is nu heel ontspannen. Het omgaan met gasten is nog steeds het leukste. Daarnaast heb ik nu wat extra taken natuurlijk. Zoals het maken van de roosters.’

Wietse ’t Jong woont in Haarlem, deed middelbare hotelschool aan het ROC van Amsterdam. Na zijn stage bij het College Hotel trok hij de stoute schoenen aan en solliciteerde bij Bord’Eau. Daar werkte hij drie jaar. Na zijn opleiding volgde hij nog allerlei trainingen, bijvoorbeeld op gebied van koffie en cocktails. Ook ging hij bij Peter Klosse in de leer.

Menno Post – Olivijn

Menno Post wordt in de keuken bijgestaan door Gideon Teeuwen. Deze sous werkte voor zijn komst naar Haarlem drie jaar bij Inter Scaldes van Jannis en Claudia Brevet.

Als we hem vragen naar de opstart van zijn restaurant is Post heel tevreden. ‘Het gaat goed. De gasten gaan tevreden de deur uit en de recensies zijn ook goed. Het blijft bikkelen natuurlijk en het is allemaal geen rozengeur en maneschijn. Maar gasten zijn blij met mijn aanpak. Ik breng ze zelf de kaart, geef advies en vraag ook om feedback. Als ze na het diner zeggen wat ze het lekkerst vonden, vraag ik wat ze het minst lekker vonden. Met die informatie kan ik verder groeien.’

Culinaire gidsen

Menno Post heeft geen verwachtingen voor de culinaire gidsen die binnenkort weer verschijnen. Lekker, Gault&Millau en Michelin. Ik heb inspecteurs gezien en gesproken. Maar wij doen wat we doen. Ik heb een goed gesprek met Michelin gehad en heb mijn visie met hen gedeeld en mijn gerechten laten proeven. Ik komt van twee sterren, maar als Olivijn geen ster krijgt, ben ik niet teleurgesteld. Mijn gasten moeten tevreden de deur uit. Daar draait het om. En dat zeg ik niet omdat ik nu ondernemer ben en voorheen chef in loondienst. Blijheid van gasten is het belangrijkste, die mening heb ik altijd al gehad. Als je naar de gast luistert, kun je alleen maar groeien.’


>> Meer over Menno Post

Reageer op dit artikel