Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl verhoogt tarief ondanks protest horeca

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl verhoogt tarief ondanks protest horeca

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, verhoogt ondanks veel protest vanuit de horeca per 1 januari de tarieven. Daardoor moeten aangesloten restaurants 13 procent commissie betalen aan Thuisbezorgd.nl. Dit was 12 procent.

Een protestactie van restauranteigenaren onder de naam Horeca in Actie haalde niets uit, ondanks een tweetal overleggen tussen de partijen.

Verzet tegen plannen Takeaway.com

Twentse ondernemers kwamen eind oktober in verzet tegen de plannen van het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl De onlinepetitie die zij in het leven riepen om de etenbestelsite op andere gedachte te krijgen, werd volgens de initiatiefnemers negenhonderd keer getekend. Het initiatief haalde uiteindelijk niets uit.

Horeca in Actie

Volgens Takeaway.com was het overleg met de initiatiefnemer van Horeca in Actie weinig inhoudelijk. De Twentse ondernemers gaan kijken of ze een eigen platform kunnen opzetten 'voor, van en door' restauranteigenaren.

Meer bestellingen

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft in het derde kwartaal van 2017, 40 procent meer bestellingen bezorgd dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal gaat het om 17 miljoen maaltijden.

In Nederland groeide het bedrijf met 34 procent naar ruim 7 miljoen bezorgde maaltijden. In Duitsland was de groei 39 procent, goed voor 5,8 miljoen afgeleverde maaltijden. Takeaway is verder nog actief in België, Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal.

Takeaway kondigde vanaf 1 januari aan zijn commissie te verhogen. Die is naar eigen zeggen momenteel laag in verhouding tot de concurrentie. De hogere tarieven zorgen voor een verbetering van de omzet met 5 procent vanaf 2018, verwacht het bedrijf.

Twijfel over bezorging

De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel restaurants nog over bezorgen. Ondernemers vinden maaltijdbezorging te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een eerdere enquête van Misset Horeca. Ondernemers die wel instappen, realiseren omzetstijgingen tot 30 procent.

maaltijdbezorging

Download gratis het artikel over maaltijdbezorging