Coca-Cola helpt horecaondernemers zichtbaarder te zijn

Coca-Cola helpt horecaondernemers zichtbaarder te zijn

Met 5 miljoen Nederlandse gebruikers is Instagram één grote poel van potentiële gasten. Horecaondernemers weten wel dat social media erbij hoort tegenwoordig, maar zien het nog niet altijd als efficiënte tool. Coca-Cola in Nederland laat met de Instagram-training #Peperinjezaak van Stefanie van der Maas zien hoe Instagram voor je zaak kan werken.

Als horecaondernemer ben je al druk genoeg. Je bent goed in je vak, je houdt alle ballen in de lucht en je maakt lange dagen. Social media, en Instagram in het bijzonder, kan daarnaast veel tijd vragen.

Wat het je heel concreet oplevert, is niet altijd bekend. Daarom plaats je zo nu en dan een foto van lekkere gerechten of van een mooie cocktail. De likes op je foto’s zijn erg leuk, maar ze brengen je nog geen extra rendement.

Stel je voor dat de foto’s, die je deelt op Instagram, dagelijks worden gezien door duizenden mensen. Dat je daardoor gasten naar je zaak krijgt, die jou zonder Instagram nooit hadden gevonden. Het leukste is dat ze uit enthousiasme over jou hun foto en ervaring online delen. Hoe zou het voor je zijn als Instagram je een bomvolle zaak oplevert?

Stefanie van der Maas van Peper in je Zaak geeft een social media training (foto's Sjef Prins)

‘Het is mogelijk. Voor iedere horecaondernemer, daar ben ik van overtuigd’, zegt Stefanie van der Maas stellig. Ze is eigenaar van Peper in je Zaak en Little Spoon. Ze heeft bijna 20.000 volgers op social media en 55.000 unieke bezoekers op haar website. Als geen ander weet Van der Maas hoe je Facebook en Instagram kunt inzetten om meer mensen te bereiken en daardoor naar jouw zaak te krijgen. In samenwerking met Coca-Cola verzorgt Van der Maas de Instagram-training #Peperinjezaak.

Instagram is de plek voor inspiratie

‘Instagram kan ervoor zorgen dat jouw zaak wordt ontdekt door duizenden potentiële gasten’, legt Van der Maas uit. ‘Eigenlijk zou je Instagram wel kunnen zien als het nieuwe Google. Jongeren gebruiken het namelijk als zoekmachine door te zoeken via hashtags, locaties en personen die ze graag volgen. Je kunt je voorstellen wat het betekent voor je zaak als ze jou op die manier ontdekken en jouw Instagram-account er goed uitziet.’

Van der Maas legt de link met daten. ‘Instagram werkt een beetje hetzelfde als flirten. Je verleidt je potentiële gasten met mooie foto’s en bijbehorende teksten. Als het een match is, bouw je een band op en ga je een relatie met ze aan. Uiteindelijk komen ze naar je zaak waar je hen verrast, waardoor zij hopelijk een bericht over jouw zaak plaatsen en daarmee anderen inspireren om bij jou te gaan eten.’

Eigenlijk ben ik gewoon leuke foto’s gaan posten en dat werkt wel”

Instagram kan ervoor zorgen dat je naamsbekendheid vergroot en dat je goed wordt gevonden door je ideale klant. Met een hoger rendement als resultaat.

Op zoek naar een strategie 

Dennis van Roon en Jasper van Poppel van restaurant en cocktailbar Satchmo in Amsterdam vinden het een uitdaging om de sfeer zoals gasten die ervaren tot uiting te laten komen op Instagram. Van Roon: ‘We werken nu vaak ad hoc, er zit geen regelmaat in. Het is best lastig om goede foto’s te maken en die direct te delen met een pakkende tekst. We willen dit graag naar een hoger niveau tillen om meer mensen te bereiken’, verklaart hij zijn deelname aan de training.

Michel Groenenberg van Café Bistro Jules in Den Haag herkent dat. ‘Ik moet soms op zoek naar inspiratie, maar vind het belangrijk om op social media aanwezig te zijn. Eigenlijk ben ik gewoon leuke foto’s gaan posten en dat werkt wel. Inmiddels heb ik ruim 1.300 volgers en merk ik dat er wel eens reserveringen binnen komen via Instagram. De omzet via Instagram wil ik graag vergroten.’

In de training #Peperinjezaak krijgen de ondernemers tips van Van der Maas. ‘Wees sociaal, wees jezelf. Jullie maken ook jullie zaak, dus dat kun je ook uitstralen op Instagram. Vertel je eigen verhaal via Instagram, net zoals je informatie geeft over gerechten op de menukaart of aan de tafels in je restaurant. Zorg ervoor dat je ideale doelgroep je kan vinden door het gebruik van goede hashtags en tag de personen en bedrijven die te zien zijn op de foto. Hashtags en tags kun je zien als kansen om gevonden te worden. Hiermee vergroot je heel eenvoudig het bereik van je bericht.’

Een goed Instagram-account

‘Een klant van mij heeft naar aanleiding van mijn training een aantal factoren aangepast in haar bedrijf en haar Instagram-account daar ook op laten aansluiten. Door bepaalde keuzes in haar bedrijfsstrategie te maken, draait ze inmiddels haar weekomzet van toen, nu in een dag. De inzet van Instagram heeft daar zeker aan bijgedragen. Instagram is een hele mooie tool, waar je zonder al teveel investering, meer naamsbekendheid en zichtbaarheid mee kunt opbouwen’, vindt Van der Maas. Een goed Instagram-account is heel persoonlijk.

Van der Maas: ‘Mensen vinden het leuk om mee te kijken in het leven van iemand anders. De dagelijkse gang van zaken, wie jij bent, wat je doet, hoe het werkt achter de schermen. Daar zijn ze nieuwsgierig naar.’ Haar advies is dan ook altijd om veel van jezelf te delen. ‘Maar ook je medewerkers, leveranciers en misschien zelfs je (ideale) gasten.’

Instagram is een sociaal medium. ‘Ga daarom de interactie aan. Vraag je bezoekers om hun mening, om de foto te liken, om de vraag te beantwoorden in de comments. Daarnaast is het belangrijk om zelf ook actief te zijn in de app en te reageren op andere foto’s en likes uit te delen. Die commitment waardeert Instagram, waardoor het systeem zorgt dat jouw bericht aan meer gebruikers (potentiële gasten) wordt vertoond.’

Met concrete tips naar huis

De ondernemers zijn een stuk wijzer geworden tijdens de training. ‘Het is fijn om het hierover te hebben met gelijkgestemden’, vindt Van Roon. ‘Hoewel het nog even zoeken is naar de implementatie in de dagelijkse gang van zaken, vind ik het heel erg leuk om er nu meer van te weten. Ik ga er zeker weten tijd voor vrij maken.’

Ook Groenenberg vindt het prettig om meer kennis te hebben van de werkwijze van Instagram. ‘Om te groeien in het aantal volgers moet ik stappen ondernemen. Het is prettig dat ik nu weet met welke strategie ik dat kan doen, waardoor ik uiteindelijk meer omzet ga maken.’

Zichtbaarheid zorgt voor meer rendement

Marthe van Wel is als Shopper Marketeer bij Coca-Cola European Partners Nederland altijd bezig met het zoeken naar manieren om de horecaondernemer te helpen groeien. ‘Wij zijn meer dan alleen een partner in dranken voor onze klanten. We willen ondernemers adviseren en samen delen in kennis, om meer rendement uit social media te kunnen halen zonder dat daarbij een grote investering nodig is.’

Instagram is een sociaal medium; ga daarom de interactie aan”

Het is niet toevallig dat Van Wel Peper in je Zaak van Van der Maas heeft leren kennen via Instagram. ‘Stefanie weet als geen ander hoe je Instagram kunt inzetten voor marketingdoeleinden. Het kan ondernemers echt helpen om meer rendement te behalen uit de verkoop van dranken. We weten dat gasten vijftien procent meer willen uitgeven aan een drankje dat wordt geserveerd als perfect serve. De perfect serve is ook nog eens ‘instagrammable, dus naast je eigen post op Instagram is de kans groter dat jouw gasten het leuk vinden om zelf een foto hiervan te delen op social media. Gratis waardevolle zichtbaarheid!’

Van der Maas vult aan: ‘Ik wil ondernemers graag inspireren meer uit hun Instagram-account te halen door zichzelf te laten zien, zodat potentiële gasten vast sfeer kunnen proeven. Ondernemers weten vaak nog niet wat het bereik en het eindresultaat van goede inzet van social media kunnen zijn. Het aanbod van horecazaken is heel erg groot. Dus hoe ga jij je onderscheiden?’

Wil je ook een bomvolle zaak en meer zichtbaarheid? Dan is de training #Peperinjezaak echt iets voor jou. Bekijk de mogelijkhedengereduceerd tarief voor Coca-Cola afnemers.

Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola European Partners Nederland