Niet alle gasten hebben begrip voor de toeslag, valt op te maken uit reacties op sociale media. De directie van het restaurant, VIVA M’Boma, verdedigt de maatregel op haar facebookpagina. De eetgelegenheid wil niet 'choqueren' met de couverttoeslag, maar slechts onvoorziene kosten doorberekenen.
'Begrip voor toeslag'
Mede doordat er de helft minder mensen kunnen eten zou de omzet met minstens twee derde lager liggen. Gasten toonden de afgelopen tien dagen begrip voor de toeslag, aldus het restaurant. VIVA M’Boma heeft overigens geen medewerkers ontslagen.
Coronatoeslag Nederland
In een discussie op het forum voor gastheren en chefs wordt verdeeld gereageerd op de vraag of je een toeslag kunt berekenen aan je gast. ‘Ik denk dat er niks mis is met een coronatoeslag, mits dit een bedrag is wat je kunt verantwoorden. Een bedrag wat het je daadwerkelijk kost om die tafel en stoelen schoon genoeg te krijgen en wat de pre-check aan extra tijd kost’, zegt de één.
Een verhoging van 1 of 2 euro moet wel kunnen, reageert een collega. Hij zet daar een kanttekening bij: ‘Maar dan gaan die mensen wel naar de buurman toe waar het niet gevraagd wordt.’ Een andere ondernemer reageert met de opmerking: ‘Ik heb erover nagedacht om een toeslag te rekenen voor tafels met een besteding onder de €10, gasten die alleen een koffie bestellen bijvoorbeeld, maar ik ben erop teruggekomen. We bieden nu op de kaart alleen combi-deals aan waardoor de gemiddelde besteding hoger ligt.’ Een collega-ondernemer denkt het ook creatiever op te kunnen lossen. ‘Je moet juist nadenken over hoe jij je gasten meer kunt laten bestellen, dan dat je ze meer laat betalen. Motiveer je bedienend personeel om zo goed mogelijk aan bijverkoop te doen. Alleen op die manier zie je je gasten nog een keer terug in je restaurant.’
Zijn opmerking krijgt veel steun. ‘Ik zou ook eerder een oplossing zoeken in het laten toenemen van de gemiddelde tafelbesteding, door een slimme menukaart en echt bezig zijn met up- en cross-selling, in plaats van een coronatoeslag.’