A&O Hostels creëert de nieuwe functie Hygiëne Officer

Als gevolg van de coronapandemie ontstaan, ook in hotelsm, functies waarvan we een jaar geleden niet hadden kunnen bedenken dat ze nodig zouden zijn. Zo heeft budget hostelketen a&o de nieuwe functie 'Hygiëne Officer' gecreëerd.

Joy Yella Hoyer is sinds kort bij a&o als Hygiëne Officer binnen het van oorsprong Duitse a&o Hostels verantwoordelijk voor opstellen van alle hygiëne- en veiligheidsprotocollen en het implementeren van deze maatregelen bij alle 39 hostels verspreid over 23 steden in Europa.

Yella Hoyer (31) begon in 2013 als hotelmanagementassistent bij a&o. Sinds 2018 is ze een gecertificeerde desinfectie-professional en sinds dit jaar daarnaast bekwaam op het gebied van ongediertebestrijding.

‘Voor onze gasten is het erg belangrijk dat zij zien dat wij hygiëne erg belangrijk vinden en hier proactief mee bezig zijn’, zegt Yella Hoyer. ‘We zijn zichtbaar. Ik loop door het hotel met mijn team en we voeren gesprekken met gasten.’

Naast haar team, wordt ze ondersteund door de general managers van de verschillende hostels, die ook allen gecertificeerd zijn op het gebied van hygiëne en desinfectie.

In het 20-pagina lange hygiëneconcept van a&o is over alles nagedacht. Van afstandsmarkeringen, looproutes en desinfectiestations in alle openbare ruimtes tot aan de contactloze waterkranen, constante controle en reiniging van alle ruimtes. ‘Het concept is nog maar het begin, alles valt of staat met een consequente implementatie en blijvende aanpassingen. Het uiteindelijke doel is de lange termijn invulling van het HACCP-concept (Hazard Analysis & Critical Control Points) in de bedrijfsvoering’, aldus de expert.

Voor Yella Hoyer is het belangrijk dat ook na corona iedereen zich aan de maatregelen blijft houden. ‘We zullen op de lange termijn zeker aan sommige dingen moeten wennen wat betreft maatregelen en gedrag. Ik ben ervan overtuigd dat bijvoorbeeld handen schudden ook in de Westerse cultuur niet meer als gewoonte terug gaat komen en dat mensen ook in de toekomst afstand blijven houden.’

Eerder dit jaar stelde de keten in elk hostel ook al ‘Social Distancing Experts’ aan, nog zo’n nieuwe functie waar we een jaar geleden nog nooit van hadden gehoord.

Over a&o hostels

a&o is in 2000 opgericht door Oliver Winter en heeft 39 hostels in 23 steden en acht landen in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Tsjechië, Denemarken, Italië, Polen en Hongarije). De a&o-gastenmix is divers: van backpackers tot alleenreizenden, gezinnen, schoolgroepen en verenigingen. Ook het aantal zakenreizigers en senioren neemt toe.

Als grootste aanbieder van hostels in Europa groeit de keten met meer dan 15 procent per jaar. Met ongeveer 28.000 bedden en meer dan 5 miljoen overnachtingen boekte a&o een omzet van meer dan 165 miljoen euro in 2019. Sinds 2017 is de Amerikaanse investeerder TPG Real Estate eigenaar van a&o, het bedrijf wordt nog steeds gerund door de oprichters. In 2020 viert a&o haar 20e verjaardag.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.