Joop Bohlmeijer: 'Aandelen van brouwers in plaats van korting

Brouwers zouden caféhouders aandelenopties moeten geven, in plaats van een korting op de hectoliters. Dat vindt Joop Bohlmeijer van café Anno 1890 in ...

'De meeste horecaondernemers zijn niet of nauwelijks bezig met hun oudedagsvoorziening. Dat is natuurlijk niet vreemd. Ondernemen betekent immers het stellen van prioriteiten; wanneer je vandaag een belangrijke investering moet doen of in het afgelopen jaar de omzetten tegenvielen, is de keuze snel gemaakt. Het betalen van kostbare premies voor een probleem dat zich bij velen pas over tientallen jaren voordoet, verschuift dan al snel naar het tweede of derde plan. Veel horecaondernemers denken daarom dat ze de goodwill van de zaak later kunnen gebruiken voor hun oudedagsvoorziening. Maar dan moet er onderweg natuurlijk niets misgaan.'

Korting

'Ik heb daarom al eens vaker bij Heineken het gevoelige onderwerp hectoliterkorting aangesneden. Brouwerijen kunnen daar behoorlijk geheimzinnig over doen. Kortingen zijn onderhandelbaar en een grote mond of brutaliteit kan de hoogte van de korting ten goede komen. Terwijl - zoals in vele andere branches gebruikelijk is - een staffelkorting eerder op z’n plaats zou zijn: hoe meer bier je verkoopt, des te hoger de korting. Een eenvoudig economisch basisprincipe! Overigens hoef ik mij persoonlijk over de toegekende korting geen zorgen te maken. Dat zit wel goed en is in verhouding tot mijn omzetten. Ik kan daar heel open over zijn: vijfendertig gulden per hectoliter! Echter, verschillende malen heb ik bij Heineken het idee neergelegd die omzetbonus te gebruiken voor alternatieven die ten goede komen aan menig horecaondernemer. Ook op de langere termijn. Ik doel daarmee op het plan de hectoliterkorting - als vrije keuze - om te zetten in aandelenopties. Daarmee investeer je in de eigen markt, je merk, de ondernemer zelf én in de toekomst van de ondernemer! In eerste instantie is dit idee door bepaalde personen bij Heineken enthousiast ontvangen, maar inmiddels lijkt het vast te lopen in de hogere regionen. Het is jammer dat door de machtspositie van de grote brouwerijen onze hele branche regelmatig negatief in de publiciteit komt. Zie de onderzoeken van het NMA naar mogelijke prijsafspraken en verticale prijsbindingen en - een zeer negatief voorbeeld - de wijze waarop Heineken optrad in het goedbekeken programma Breekijzer van Pieter Storms. Het leek waarachtig de maffia wel.'

Jammer

'Persoonlijk heb ik geen klagen. Ik heb twee zeer goed lopende horecabedrijven (en een internetbedrijf) en heb - ook met Heineken - zeer goede contacten. Ik vind het niettemin jammer dat partijen regelmatig misbruik maken van hun machtspositie en daarmee het imago van de branche schaden.'

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.