Pieperz opent in de Apenheul en kijkt naar Duitsland en China

Pieperz opent in de Apenheul en kijkt naar Duitsland en China
Bedrijfsleider Guus Haans (links) en eigenaar Ton Verhoeven. Foto: Studio38C

Pieperz opent op 1 juli een pop-uplocatie in de Apenheul. Daarnaast maakt eigenaar Ton Verhoeven serieus werk van de gewenste internationale expansie.

De pop-up van Pieperz in de Apenheul is een omgebouwde bouwkeet met een grote tent eroverheen en een buitenbalie, laat Verhoeven weten. ‘We gaan daar in juli en augustus friet verkopen. Als het goed loopt, staan we daar volgend jaar het hele jaar.’

Duitsland en China

Verhoeven wil ook de grens over. ‘De focus ligt in eerste instantie op Nederland, maar we willen uiteindelijk de wereld veroveren. We oriënteren ons op Duitsland en China.’ In Duitsland is Verhoeven op zoek naar locaties. Hij verwacht volgend jaar een eerste vestiging te kunnen openen, vlak over de grens. ‘We hopen aan het einde van het jaar duidelijk te hebben waar precies.’

China is een lastiger verhaal. ‘Dat heeft veel meer voorbereidingstijd nodig, ook om de keten van aardappels rond te krijgen. We doen dat samen met HZPC. Friet is booming in China, dat zie je overal. Friet uit Nederland spreekt mensen daar erg aan.’

Pieperz is niet de eerste die Nederlandse friet naar China wil brengen. In juni openen Edwin den Hartog en Ruben de Hoog Royal Patat in Shanghai.

Oud-Sligro-topman Stijn Welsing, die sinds een half jaar aandeelhouder is van Pieperz, gaat zich richten op de internationale expansie en heeft contacten in China.

Pieperz

Pieperz Eerde. Foto; Studio38C

Pieperz-friet voor de horeca

Welsing werkt ook aan de uitlevering van verse Pieperz-friet aan de horeca, via Sligro. Verhoeven: ‘Daar hopen we binnen een paar maanden mee te beginnen.’ De aardappels worden in de zaak  in Veghel gesneden en voorgebakken. De pop-up in de Apenheul dient als testlocatie. ‘Daar kijken we hoe het proces in Veghel verloopt, hoe het bestellen gaat en hoe het via Sligro aankomt. Daarna zetten we het langzaam open voor meer klanten.’

Aardappels voor retail

Verhoeven wil ook hele aardappels in de supermarkt verkopen, in 2 of 5 kilo verpakkingen. ‘Zo willen we meer naamsbekendheid genereren.’ Pieperz werkt hierin samen met pootgoedontwikkelaar HZPC, dat de Pieperz-aardappel heeft ontwikkeld, en Nedato, dat aardappels levert aan de retail en de verwerkende industrie.