FSIN Food 500: deze bedrijven verdienen het meeste aan eten en drinken

FSIN Food 500: deze bedrijven verdienen het meeste aan eten en drinken
AH to go in het AMC Amsterdam. © Sebastiaan Rozendaal

Nederlanders kopen op veel plekken eten, drinken en versnaperingen. Maar welk bedrijf haalt daar nu de meeste omzet uit? Het FoodService Instituut presenteert de cijfers in de FSIN Food 500.

Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert vandaag, woensdag 27 juni, de FSIN Food 500. Dat is een ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland; van supermarkten tot restaurants, van ziekenhuizen tot de bakker op de hoek, maar ook maaltijdbezorgers.

Ruim 47 miljard euro omzet

Het FSIN heeft alle bedrijven en formules gerangschikt op omzet. De lijst vertegenwoordigt volgens het FSIN zo’n 80 procent van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland. De vijfhonderd grootste foodformules van Nederland zagen hun gezamenlijke omzet in voedings- en genotmiddelen daardoor met een slordige €1,5 miljard toenemen tot €47,1 miljard.

Zoals bekend draaien supermarkten veruit de meeste omzet. Op nummer 1 staat – evenals vorig jaar – AH Supermarkten met een foodomzet van €10,1 miljard (alleen food, géén non-food). Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van €861 miljoen de tiende plaats inneemt. Nummer 500 van de ranglijst is Bliek Meesterbakkers in Middelburg met een consumentenomzet van €3,6 miljoen.

Kanshebbers voor volgend jaar

Nieuwkomers in de ranglijst van 2018 zijn onder andere Papa John’s (nr. 385, met een omzet van €6,5 miljoen) en Spar Express (nr. 492, €3,8 miljoen). Formules die dit jaar nog niet in aanmerking kwamen maar kanshebbers zijn voor de ranking volgend jaar zijn onder andere Leon, Pret A Manger, Pizza Hut, Happy Tosti, Dunkin’ Donuts, Thrill Grill en Tortillas.

Consument kiest gemak

Gemak is de belangrijkste aanjager voor de omzetgroei van veel spelers in de ranking. Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: ‘Consumenten kiezen graag voor gemakkelijke oplossingen. Ze hebben daarbij niet veel aanmoediging nodig. Er zijn bovendien genoeg drivers. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden – zelfs al maken ze deel uit van een gezin.’

Onderweg eten neemt toe

Consumenten beslissen volgens hem ook steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. Denk aan de ongekende groei die McDonald’s doormaakt, aan die van La Place (nr. 49, €113 miljoen), maar ook aan de omzetplus van gemaksconcepten, zoals AH to go (nr. 32, €214,6 miljoen) en Spar City (nr. 92, €49,6 miljoen). ‘Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie.’

Bezorgomzet ook fors

De omzetgroei van online spelers in de FSIN Food500 2018 is eveneens groot, zowel die van maaltijd- als boodschappenbezorgers. Bezorgplatform Thuisbezorgd.nl realiseerde vorig jaar een omzet van €552 miljoen (nr. 14 in de ranking). Domino’s sloot het jaar 2017 af met een omzet van €176 miljoen (nr. 39) en New York Pizza met €95 miljoen (nr. 50). Aan retailzijde profiteerden AH.nl (nr. 15, foodomzet €487,5 miljoen), Jumbo.nl (nr. 45, €150 miljoen) en Picnic (nr. 65, €70 miljoen) van de consument die op zoek is naar gemak.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.