McDonald's gaat goed gedrag belonen met zwerfafvalcampagne

McDonald's gaat goed gedrag belonen met zwerfafvalcampagne

In haar continue strijd tegen zwerfafval gaat McDonald's goed gedrag van gasten opnieuw belonen. Het verminderen en verduurzamen van afval is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de restaurantketen.

Tijdens de eerste You Bin It, You Win It editie vorig jaar werden gasten uitgedaagd om zelf ook bij te dragen aan een schone omgeving. McDonald’s zag tijdens de campagneperiode een toename van vier procent in de hoeveelheid afval dat correct werd weggegooid in de afvalbak.

You Bin It, You Win It

You Bin It, You Win It is een onderdeel van de structurele zwerfafvalaanpak die McDonald’s samen met gedragswetenschappers ontwikkeld heeft. Uit onderzoek blijkt dat gedrag van mensen positief te beïnvloeden is door goed gedrag te belonen.
Ook bij deze nieuwe You Bin It, You Win It editie worden gasten van McDonald’s weer beloond met mooie prijzen voor het netjes weggooien van hun afval. In elk van de 254 restaurants staat gedurende de actieperiode van 14 september tot en met 10 oktober een speciale You Bin It, You Win It Actie-afvalbak.
Een notaris heeft vooraf geloot waar de prijzen gaan vallen: welk restaurant, welke dag en welk tijdstip. De meest in het oog springende prijs is een Birò, honderd procent elektrisch en echt uniek omdat kunstenaar Iwan Smit er een heus kunstwerk van maakt door de Birò over te schilderen.

World Clean up Day

Als goede buur vindt McDonald’s het belangrijk om bij te dragen aan een schone omgeving. Daarom heeft ieder restaurant minimaal één fte in dienst die verantwoordelijk is voor het coördineren van de dagelijkse zwerfafval opruimrondes. Tijdens World Cleanup Day op 18 september zal McDonald’s haar fans wederom aanmoedigen ook een eigen opruimronde te doen met de Litterati-app. Met deze app kunnen gebruikers het geraapte afval registeren, zodat inzichtelijk wordt waar welk afval ligt. McDonald's gebruikt deze informatie vervolgens om haar opruimrondes te optimaliseren.

Wikkelverpakking

Eunice Koekkoek, Head of Corporate Communications bij McDonald's Nederland: 'Elk stuk zwerfafval is ons een doorn in het oog. We willen af van de toppositie van één van de meest gevonden merken op straat. Daarom doen we met restaurantteams, gemeenten en omwonenden samen meer voor minder afval in de omgeving.'
'Om onze rol van marktleider waar te maken zetten we daarnaast flinke stappen om minder afval te produceren; van begin tot eind. Een voorbeeld hiervan zijn de Chili Chicken en de McKroket waar we de kartonnen verpakking vervangen hebben door een wikkelverpakking. Hiermee besparen we 250 duizend kilo karton per jaar.'