Verhage start na succesvolle pilot met bezorging

Verhage start na succesvolle pilot met bezorging
Foto: Thijs Huizer

Verhage start met bezorging. In vijf vestigingen van de franchiseformule is een succesvolle pilot gedraaid met het nieuwe ontwikkelde deliveryconcept en dat betekent dat het nu ook wordt geïntroduceerd in de 37 andere locaties.

‘Het is nieuw voor Verhage en dus spannend’, aldus marketingmanager Kevin ter Maten. ‘Maar de eerste resultaten zijn zodanig positief dat we vol vertrouwen zijn over het succes van deze nieuwe bedrijfstak.’

‘Niet bezorgen was een bewuste keuze’

Geen van de 42 vestigingen van Verhage deed tot voor kort aan bezorging. ‘Een bewuste keuze. We hebben de afgelopen jaren ingezet op het stimuleren van restaurantbezoek. Bij ons kun je uitgebreid lunchen en dineren, serveren we goede koffie en smakelijke ijsjes. Zouden we ook delivery doen, dan zou dat niet rijmen met onze eigen filosofie.’

Ontwikkelingen bezorgmarkt

Maar ook in Zwijndrecht zagen ze de ontwikkelingen van de bezorgmarkt, en zeker na de intrede van het coronavirus. Ter Maten daarover: ‘We waren ons pre-corona al aan het oriënteren, maar het heeft de ontwikkelingen natuurlijk wel versneld. Toch hebben we er niet voor gekozen om tijdens de eerste lockdown direct van start te gaan, maar eerst het idee nauwkeurig uit te werken. Dat neemt niet weg dat het confronterend was om al die gesloten zaken te zien.’

Concept uitrollen

De pilot werd gestart bij de twee locaties in Zwijndrecht, waar ook het hoofdkantoor gevestigd is. ‘Dat ging zo goed dat al snel ook Hellevoetsluis, Rotterdam Overschie en Leidschenveen in Den Haag aansloten. Nu zijn we zover dat we het kunnen uitrollen. Maandag start de vestiging in Rotterdam Blijdorp. We denken dat aan het eind van dit jaar zo’n vijftien ondernemers werken met ons deliveryconcept.’

Eigen bestelplatform

Dat concept bestaat uit een eigen bestelplatform, eigen fietsen en eigen bedrijfskleding. ‘De pilot hebben we gedaan via Thuisbezorgd, omdat we nog wat tijd nodig hebben om ons bestelplatform te integreren. In december hopen we die operationeel te hebben.’

Pick up-point

Nieuwe vestigingen krijgen een speciaal pick up-point van waaruit de bezorging wordt georganiseerd en op de bestaande locaties wordt volgens Ter Maten gekozen voor maatwerkoplossingen.

‘Ondernemers zijn vooralsnog niet verplicht om mee te doen, maar we willen wel een breed draagvlak creëren. Of in de toekomst ook vestigingen komen die alleen bezorgen? Dat sluiten we niet uit. Het kan voor ondernemers interessant zijn om naast hun flagshipstore een locatie te hebben van waaruit de bezorging wordt gefaciliteerd.’

Geleidelijk en gedoseerd groeien

Bang dat Verhage aan de late kant is met de nieuwe dienst, is Ter Maten niet. ‘We hebben nooit vooropgelopen als het gaat om noviteiten. Wij kiezen voor geleidelijke en gedoseerde groei. Daarom vinden we twee of drie nieuwe zaken per jaar voldoende, ook al zouden dat er meer kunnen zijn. Liever iets later iets introduceren dat volledig top georganiseerd is. Bovendien zijn de resultaten uit de pilot positief.’