Doppio Espresso neemt Chocolate Company Café en Barista Café over

Doppio Espresso neemt Chocolate Company Café en Barista Café over

Doppio Espresso neemt koffie- en lunchformules Chocolate Company en Barista Café over en voegt de drie formules samen in één bedrijf onder de naam Caféco. De afzonderlijke vestigingen behouden hun eigen naam, medewerkers en uitstraling.

De fusie van Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) zit vooral aan de achterkant, waar op het gebied van efficiëntie, capaciteit en expertise een slag wordt gemaakt, zodat voor de afzonderlijke formules optimale groei behaald wordt.

Joure is de thuisbasis van Caféco, op de locatie waar tot nu toe Doppio Espresso het hoofdkantoor had. Het nieuwe team wordt grotendeels ingevuld door huidige medewerkers van de drie formules waardoor kennis en ervaring behouden en versterkt wordt. Er vallen geen gedwongen ontslagen. Caféco is in februari 2021 opgericht.

67 vestigingen

De franchiseondernemers van de drie ketens, samen goed voor 67 vestigingen, zijn maandagavond 6 december van de veranderingen op de hoogte gebracht, schrijft het FD. Doppio-oprichter Peter van Eijl wordt de grootste aandeelhouder van het nieuwe bedrijf, dat meer groeiambities heeft. ‘We zijn nog niet klaar’, zegt hij in het FD. ‘Rond de jaarwisseling van vorig jaar hebben we in kaart gebracht welke bedrijven op ons lijken. We zijn op zoek naar ketens met ten minste vijftien koffie- of lunchzaken.’ Volgens hem worden er al overnamegesprekken gevoerd. ‘We kijken ook met één oog naar Duitsland.’

Volgens hem zijn er genoeg ketens die zouden passen bij zijn bedrijf, zoals Anne & Max. JDE Peet’s ziet de DE Café-keten ook niet meer als kernactiviteit.

De overnamegesprekken met Chocolate Company lopen al sinds de zomer van vorig jaar. Eigenaar Alexander de Ronde Bresser, oud-directeur van DE Café, wordt medeaandeelhouder en directielid van Caféco. De eigenaren van Barista Café, Gwen Treskes en Robin de Vries, verkopen hun bedrijf.

Consolidatie in koffie

De coronacrisis was volgens Van Eijl niet de aanleiding voor de consolidatie, maar bracht die wel in een stroomversnelling. Al voor de coronacrisis sprak hij over consolidatie onder koffieformules en meer samenwerking in de markt van daghorecaformules.

Aan de voorkant zijn de formules verschillend en onderscheidend, aan de achterkant werken ze min of meer hetzelfde. De samenwerking is een bijzondere ontwikkeling in de gefragmenteerde markt. Dit is niet het eindstation, het nieuwe Caféco ziet kansen voor meer samenwerkingen in de toekomst.

De ambities zijn groot. Nu het fundament van een franchiseformulehuis stevig wordt neergezet, verwacht het management verdere consolidatie en versnelling van de organische groei in binnen- en buitenland.

Alexander de Ronde Bresser neemt zijn ervaring als directeur bij Chocolate Company mee naar Caféco. De Ronde Bresser: ‘Deze stap is voor alle betrokkenen echt een win-winsituatie. Het zijn drie mooie merken die ieder een eigen karakter en positie in de markt hebben opgebouwd, daar gaan we op voortbouwen.’