Sheraton Schiphol bij eerste in Europa met nieuw design van Marriottmerk

Sheraton Schiphol bij eerste in Europa met nieuw design van Marriottmerk

Sheraton Amsterdam Airport heeft het afgelopen jaar een flinke verbouwing achter de rug waarbij de gehele begane grond en alle 417 kamers zijn aangepakt. Sheraton Hotels & Resorts ondergaat momenteel een wereldwijde merktransformatie en het hotel op Schiphol is een van de eerste in Europa die volgens de nieuwe merkidentiteit is vormgegeven.

Paul Chevalier, al zeven jaar general manager van Sheraton Amsterdam Airport Hotel and Conference Center, zegt: ‘Sheraton is al 24 jaar een begrip op deze uitzonderlijke locatie. We zijn er trots op om voort te bouwen op deze geschiedenis en het onlangs gerenoveerde hotel, met de frisse en eigentijdse designupdates, te presenteren als onderdeel van de nieuwe Sheraton-visie.’ 

In het proces was het prettig een van de eersten te zijn die het nieuwe design en concept implementeert: hierdoor is er extra aandacht vanuit het hoofdkantoor en wordt het hotel meegenomen in wereldwijde communicatie. Alleen Frankfurt, ook een luchthavenhotel, ging Amsterdam in Europa voor. 

Verder is ook Tel Aviv al over en opent in mei ook Nice Airport met het nieuwe design. Bordeaux volgt later dit jaar of begin volgend jaar. 

Sheraton Hotels & Resorts maakt onderdeel uit van Marriott, dat in totaal 30 merken voert. 

Studio's 

Tijdens de verbouwing is het hotel gewoon opengebleven. De begane grond is opengewerkt en van een veel lichter design voorzien. De grote open ruimte biedt plek aan drie receptiedesks, een bar, 24/7 shop, restaurant Commune en aangrenzend twee ‘studio's', kleine flexibel in te zetten ruimtes voor brainstormsessies, boardmeetings of zakelijke ontmoetingen. 

Deze studio's in het hart van de hotellobby zijn onderdeel van de nieuwe merkidentiteit en grenzen bewust aan het restaurant, zodat van de services van dat restaurant gebruik kan worden gemaakt en gasten connectie houden met de buzz van de publieke hotelruimtes. 

Op de verdieping eronder, het conference centrum, beschikt Sheraton Schiphol nog altijd over 30 vergaderzalen.  

10 extra kamers 

Onderdeel van het nieuwe Sheraton-concept is dat zoveel mogelijk publieke ruimtes op de begane grond zijn. Ook de Sheraton Club Lounge voor Platinum, Titanium of Ambassador leden van loyaltyprogramma Marriott Bonvoy moet op die verdieping zijn. Deze bevond zich oorspronkelijk op een hogere verdieping in het hotel op Schiphol, dus is met ruimtes geschoven. 

Op de plek waar die Club Lounge zat, zijn nu 10 extra kamers gerealiseerd waardoor het totaal groeide van 407 naar 417. Waar nu de Sheraton Club Lounge zit, was voorheen de receptie. Die is naar de andere kant verhuisd, waar de fitness zat. De fitness is op de plek gekomen waar de wellness zat. In de nieuwe situatie heeft het hotel geen wellness meer. Daar was relatief weinig vraag naar, waardoor het creëren van 10 extra kamers interessanter was. 

Die 417 kamers en suites zijn volledig gerenoveerd. Het meubilair is vernieuwd, de vloerbedekking is nieuw, alles is geschilderd en er zitten overal nieuwe badkamers in. Het kamerdesign wordt gekenmerkt door zacht aanvoelende afwerkingen en lichte houttinten. 

Het kleurgebruik is licht en rustig, met details die verwijzen naar de omgeving van het hotel. Zo is het lijnenpatroon in de vloerbedekking geïnspireerd op de bollenvelden of op dijken rond Schiphol die het geluid verstrooien. Ook komen in de abstracte kunst aan de muren bijvoorbeeld tulpenblaadjes terug. De drie bekende kruizen uit het wapen van Amsterdam komen terug in het ontwerp van de receptie. 

Drie restaurants 

 Sheraton Schiphol beschikt over drie restaurants met elk een eigen signatuur en doelgroep. Op de begane grond, naadloos overgaand in de lobby en receptie, bevindt zich Commune. Hier wordt een all-day diningconcept gevoerd, waarbij veel deel-gerechten op de kaart staan en extra aandacht is voor Nederlandse producten. Neem bijvoorbeeld hutspot of in Zeeland gekweekte Yellowtail Kingfish. 

Op de drankenkaart verder Limburgse wijn, Amsterdams bier en zelfs een speciaal voor Commune gemaakte gin. 

The Gate Bar op de eerste verdieping vormt het hart van het hotel en is ideaal voor een snelle vergadering, lunch of drankje voor of na een vlucht. De bar bevindt zich in het dertig meter hoge atrium van het hotel en het menu biedt een combinatie van Aziatische fusiongerechten en Sheraton-klassiekers. 

Stripes Restaurant wil meer een fine dining ervaring bieden. Tafels zijn met linnen gedekt en Executive Chef Melvin Salimin heeft een eclectisch menu samengesteld met de nadruk op grillgerechten van de Josper Grill. De naam en het logo van Stripes zijn geïnspireerd op het patroon dat zich laat zien wanneer het vlees of de vis in contact komt met de grill. Het staat ook voor de strepen die de vliegtuigen achterlaten in de lucht boven Luchthaven Schiphol. 

Bekijk deze collectie

Inrichting

Bij de inrichting van je horecazaak en je terras komt veel kijken. Je wilt dat de sfeer past bij het concept en je gasten aanspreekt. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze collectie tips en inspiratie op het gebied van interieur en exterieur: van het interierontwerp tot meubilair en van routing tot sfeer.