BeMore! helpt Boerengoed kosten te besparen

Ike Benedictus en Monique van Vianen willen met BeMore! het vak weer terugbrengen naar de horeca. ‘Horeca is mensenwerk. Door horecaondernemers en hun medewerkers te trainen en systemen toe te passen om het werk te optimaliseren weten wij bedrijven naar een hoger platform te brengen’, aldus de ondernemers. Hun werk voor restaurant Boerengoed in Den Bosch is daar een goed voorbeeld van.
Delen:
Ike Benedictus (l) en Monique van Vianen hebben de afgelopen tijd de ondernemers Fredie en Marion van Asch van Boerengoed geadviseerd.

BeMore! adviseert, coacht en traint kleine en grote horecabedrijven om gastvrijheid, eten en drinken te optimaliseren. De samenwerking tussen Monique en Ike begon ruim twintig jaar geleden. ‘We werkten allebei voor een Zwitserse rederij. Ik was als één van de weinige vrouwelijke chef-koks werkzaam op één van de cruiseschepen en Ike was verantwoordelijk voor het hotelmanagement van een ander schip van de rederij’, blikt Monique terug. ‘We hebben een scherp ontwikkeld inzicht in kwaliteit en de lat ligt altijd hoog. In de jaren daarna hebben we veel ervaringen opgedaan in allerlei verschillende horecabedrijven in zowel binnen- als buitenland.’

Door de jaren heen bleef het contact en vaak spraken de vriendinnen over horecabedrijven, gastvrijheid en vakmanschap. ‘Zo ontwikkelden we een gemeenschappelijke visie’, vult Ike aan. ‘We zijn allebei overtuigd van de menselijke factor in de horeca. We geloven niet in kostenbesparende maatregelen door het invoeren van allerlei dure systemen of apparaten, maar wel in vakmanschap.’ Daarom zijn de ondernemers met BeMore! gestart. ‘Wij willen onze kennis delen en horecaondernemers helpen om kosten te besparen en succesvoller te worden.’

Monique en Ike: ‘Ga altijd terug naar de basis.’

Boerengoed

Twee van deze ondernemers zijn Fredie en Marion van Asch. Zij runden jarenlang een melkveebedrijf in Enspijk. ‘Bijna twintig jaar geleden zijn we begonnen met Boerengoed: boerengolf in combinatie met eten en drinken. Hiervoor hebben we onze stallen verbouwd tot horeca’, licht Fredie toe. Dat bleek echt een schot in de roos. ‘We kregen zoveel aanvragen dat we in 2009 besloten de koeien te verkopen en ons alleen nog maar op Boerengoed te richten.’ Een jaar of drie geleden zagen ze een mooi horecapand in Den Bosch. ‘Het leek ons ontzettend leuk om hier een pannenkoekenrestaurant in te beginnen. Er was nog geen
pannenkoekenrestaurant in Den Bosch en verse koeienmelk en pannenkoeken vonden we heel mooi bij elkaar passen. We waren zo enthousiast dat we besloten in het diepe te springen en Boerengoed Den Bosch te openen.’

Het runnen van een restaurant bleek echter een iets andere tak van sport te zijn. ‘Daar hebben we ons een beetje op verkeken. Bovendien ligt de locatie op een half uur rijden van Enspijk, waar wij het ook heel druk hebben. Daardoor konden we niet altijd in Den Bosch aanwezig zijn.’ De ondernemers waren voor een groot deel afhankelijk van de personeelsleden, die niet allemaal even goed met al deze vrijheid omgingen. ‘Het personeel deed volledig hun eigen ding en op een gegeven moment voelde het niet eens meer als ons restaurant. We kwamen hier niet graag meer en kregen ook steeds minder zin om hier aan de slag te gaan. We waren de vat op ons bedrijf helemaal kwijt.’

Verkopen en/of hulp zoeken

Zodoende kwamen ze voor de keuze te staan: verkopen of professionele hulp zoeken. ‘Via via werden we getipt over BeMore!. We besloten contact op te nemen en daarna volgde een heel fijn gesprek waarin we de pijnpunten bespraken’ Na deze hulpvraag bezochten Ike en Monique het bedrijf. ‘We gedragen ons als gasten en kijken heel kritisch naar allerlei factoren’, legt Ike uit. ‘Dat begint al bij de website, het reserveringssysteem en de aanwezigheid van parkeerruimte, maar natuurlijk letten we ook heel goed op het personeel, de aankleding en de organisatie.’

We waren de vat op ons bedrijf helemaal kwijt

Na hun bezoek konden Ike en Monique al snel de vinger op de zere plek leggen. ‘Fredie en Marion hadden het gevoel dat het personeel een loopje met hen nam. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. De medewerkers hadden veel vrijheid gekregen. Ze konden doen en laten wat ze wilden. Niet iedereen kon daar goed mee omgaan; sommigen hebben daar misbruik van gemaakt. De meeste medewerkers hadden een nul-urencontract. Ze lieten hun uren oplopen tot wel 45 uur per week. Hoe dan?, dachten wij. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?’

Terug naar de basis

Om de problemen op te lossen, is het volgens Ike en Monique heel belangrijk om naar de basis van het bedrijf te kijken. ‘Je bouwt je huis toch ook niet zonder fundering?’ Daarom is eerst naar de gedachte achter het bedrijf gekeken. ‘Fredie en Marion wilden naast pannenkoeken ook graag grillgerechten serveren. Daarvoor gebruiken ze het vlees van runderen rechtstreeks van de boer. De melk voor de pannenkoeken komt van hun buurman. Eigenlijk is dat een hele mooie basis, waarmee je families aantrekt’, vindt Monique. ‘Kinderen zijn gek op pannenkoeken, terwijl de ouders misschien liever spareribs of kipsaté eten. Zo heb je echt een menukaart voor ieder wat wils.’

Vervolgens was het tijd om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten. ‘We hebben de medewerkers eerst hun verhaal laten doen’, licht Ike toe. ‘Maar uiteindelijk hebben we wel met de vuist op tafel geslagen. Dat was nodig. We hebben de personeelsleden voor de keuze gezet: zit je hier op je plek en kun je mee met de verandering? Of niet? Daarbij bleek dat diverse mensen niet met de veranderingen mee wilden gaan. Daar hebben we toen afscheid van genomen. Terwijl andere medewerkers juist wél graag de volgende stap wilden maken. Zo was er een medewerker, die heel veel gevoel heeft voor de horeca. Hij is nu bedrijfsleider.’

Personeelskosten

Daarna werden de nul-uren contracten omgezet naar uur-contracten. ‘Overuren in de horeca moeten zoveel mogelijk vermeden worden’, vinden Ike en Monique. ‘Als het heel druk is geweest in een bepaalde week, dan kun je dat later in de maand compenseren. Een basisrooster voor een maand en een goede urenregistratie, die wekelijks wordt bijgehouden, zijn daarbij heel belangrijk. Dan kan er altijd tijdig worden bijgestuurd.’ Fredie en Marion knikken: ‘Door de nieuwe contracten zijn de personeelskosten enorm gedaald. Bovendien hebben we nu de controle over de personeelskosten terug. Voorheen was het koffiedik kijken. Nu weten we precies waar we aan toe zijn.’

Ook andere zaken werden aangepakt. ‘We hebben de menukaart geanalyseerd en aangepakt. De kaart is compacter geworden, maar biedt wel voldoende keuze. Op de kaart wordt nu het eigen karakter van zowel de pannenkoeken als de grillgerechten benadrukt. Ook hebben we inkoop geanalyseerd en efficiënter gemaakt. De menukaart heeft een ander design gekregen. ‘In plaats van een gelamineerd A4’tje heeft de kaart nu een mooie passende kaart gekregen.’

Training van het personeel

Een ander belangrijk onderdeel van het traject is de training en begeleiding van het personeel. ‘Wij geloven echt in het opleiden van mensen! Hierdoor krijgen medewerkers meer binding met het bedrijf. Het worden betere gastheren/vrouwen en chefs. Daardoor kunnen ze de gast beter bedienen. Dat werkt op den duur omzet verhogend. Wij geloven dat getraind en gemotiveerd personeel de sleutel is tot kosten beheersend werken.’

‘Wij zijn echt onder de indruk van de coaching’, vertellen Fredie en Marion. ‘Ike en Monique weten het personeel heel goed te motiveren’, aldus Marion. ‘Ik vond het heel knap dat het personeel nu de juiste visie heeft en ook nog het gevoel heeft die visie zelf bedacht te hebben.’ Verder waardeert ze de nuchtere aanpak voor ieders budget enorm. ‘Geen stoffige rapporten en dure aanbevelingen, maar praktisch en makkelijk te implementeren advies.’

De ondernemers zijn ontzettend blij met de inmiddels behaalde resultaten. ‘De sfeer is fantastisch. Alles loopt super. Zowel onze medewerkers als onze gasten zijn heel tevreden. Wij voelen ons weer prettig in onze eigen zaak. Het is ongelooflijk wat Ike en Monique allemaal voor ons hebben gedaan. Ze zijn niet vijf dagen in de week aanwezig, maar wel zeven dagen in de week beschikbaar. We hebben bij de start van het traject in alle vertrouwen ons bedrijf uit handen gegeven en inmiddels hebben we zelf de controle weer terug. Als horecaondernemer zit je vaak op een eilandje. Het is fijn om iemand naast je te hebben die kritisch meekijkt.’

Ike en Monique zijn trots op de omslag die de ondernemers en hun personeel hebben gemaakt. ‘De mensen moeten het zelf doen. Wij geven ondersteuning om tot een bepaalde conclusie te komen. De horeca is mensenwerk. Wij proberen het vak weer terug te brengen. Met elkaar ga je voor een goed eindresultaat: een fijne werkplek en een goed restaurant.’

Dit artikel is gesponsord door BeMore!