Uitbannen wegwerpplastic is voor milieuclubs nog maar begin

Uitbannen wegwerpplastic is voor milieuclubs nog maar begin

Nieuwe regels om wegwerpplastic tegen te gaan zijn een mooie stap, vinden milieuorganisaties, maar er is meer nodig.

Volgens Greenpeace en Natuur & Milieu zijn meer maatregelen nodig dan het verbod op wegwerpplastic om de vervuiling echt effectief tegen te gaan.

'We moeten opnieuw kijken naar hoe de supermarkt eruit moet zien, want daar kopen we nog steeds driedubbel verpakte producten', aldus Greenpeace.

'Algemeen verbod wegwerpproducten'

Ook Natuur & Milieu vindt dat 'meer nodig is om met zijn allen de stap te maken van wegwerp naar herbruikbaar'. De organisatie zou graag zien dat er een algemeen verbod komt op wegwerpproducten waarvoor een goed herbruikbaar alternatief bestaat. Zo ver gaat het kabinet vooralsnog niet.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Milieu) wil vanaf 2024 af van een deel van het wegwerpplastic. Op kantoor, in de horeca en op festivals moeten wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen dan verleden tijd zijn.

'Wanneer het echt nodig is' blijven uitzonderingen op die regel echter toegestaan, mits 75 tot 90 procent van het plastic dan gescheiden wordt ingezameld zodat het kan worden hergebruikt.

'Gast gewend aan wegwerpplastic'

Natuur & Milieu vraagt zich af of veel mensen zullen overstappen op herbruikbaar materiaal in situaties waarin ze een keuze houden, bijvoorbeeld wanneer ze eten afhalen.

'Als bedrijven kunnen besluiten de meerprijs van wegwerp heel laag te houden, zullen veel mensen de overstap naar herbruikbaar niet gaan maken. Zo gewend als we zijn aan onze wegwerpcultuur.'

Wat Greenpeace betreft is het ook belangrijk dat grote voedingsmiddelenproducenten als Unilever, Coca-Cola, Nestlé en Pepsi hun plasticgebruik 'drastisch verminderen' en investeren in producten zonder verpakking. 'En als dat niet kan in herbruikbare en hervulbare verpakkingen', zegt plasticexpert Meike Rijksen van de milieuorganisatie.