'Medewerkers durven gevolgen slecht werkrooster niet aan te kaarten bij werkgever'

'Medewerkers durven gevolgen slecht werkrooster niet aan te kaarten bij werkgever'

Een meerderheid van de werknemers met onregelmatige werktijden durft problemen als gevolg van slechte werkroosters niet aan te kaarten bij hun werkgever en/of manager. Driekwart van flexibele werknemers kampt met inefficiënte werkroosters, claimt Quinyx op basis van eigen onderzoek.

Slechts 46 procent van de werknemers zegt dat ze met hun werkgever durven te praten over de invloed van werkuren op hun persoonlijke leven. Niet meer dan 45 procent van de werknemers voelt zich comfortabel om met de werkgever te spreken over de invloed van werkrooster gerelateerde stress heeft op hun gezondheid.

Dit blijkt uit het State of The Deskless Workforce onderzoek van Quinyx, dat workforce managementoplossingen biedt, onder ruim 1.500 mensen met flexibele werktijden in de horeca, zorg, logistiek en retail.

Stress door slechte planning of uitval

Driekwart van de medewerkers met flexibele werktijden ervaart problemen met werkroosters door een slechte planning, uitval van collega's of onvoldoende zicht op de benodigde bezetting. Met name onderbezetting op de werkvloer vormt een groot probleem (dit werd door 33 procent genoemd).

Dit heeft gevolgen voor de mentale gezondheid van werknemers. Zo leidt onderbezetting bij meer dan de helft (56 procent) van de werknemers tot stress op de werkvloer. Maar ook voor gasten zijn de gevolgen van slechte werkroosters voelbaar. 33 procent van de respondenten geeft aan dat het resulteert in langere wachttijden en 30 procent is van mening dat het ook leidt tot slechtere dienstverlening.

Maarten de Boo van Quinyx: ‘Wie personeel wil behouden, moet zorgen voor goede werkomstandigheden. Een fijne werksfeer met een cultuur van onderling vertrouwen is daar onderdeel van. Daarnaast is het cruciaal om te luisteren naar personeel en waardering te uiten. Vraag om feedback en ga hier vervolgens actief mee aan de slag.’

Technologie kan helpen bij werkrooster

Ook technologie kan helpen bij het verhogen van de betrokkenheid, autonomie en tevredenheid van werknemers, zegt De Boo. ‘Bijvoorbeeld doordat software automatisch rekening houdt met voorkeuren en wensen van personeel. Ook kunnen algoritmes voorspellingen doen over hoe druk het wordt en hoeveel personeel er nodig is om aan de vraag te voldoen. Hiermee voorkom je niet alleen onder- of overbezetting, maar ook stress op de werkvloer. Betrokken, tevreden en gewaardeerd personeel blijft langer in dienst, ervaart meer werkgeluk en vormt daarmee een productievere workforce.’