Achtste Noord-Amerikaanse Michelin-gids ontvangen met nodige scepsis

Achtste  Noord-Amerikaanse Michelin-gids ontvangen met nodige scepsis

Afgelopen week presenteerde Michelin's Gwendal Poullennec met Colorado haar achtste Amerikaanse gids. Vijf restaurants werden bekroond met een ster en nog eens vier met een groene ster. De keuze voor Colorado werd door media met grote scepsis ontvangen.

Na New York, Chicago, California, Florida, Washington D.C., Toronto en Vancouver is Colorado de achtste gids van Michelin in Noord Amerika. In juni werd aangekondigd dat ook Atlanta een eigen gids krijgt. ‘Atlanta is een culinair powerhouse met een groot aantal verschillende stijlen en smaken en daarmee voor elke foodie een bestemming’, zo verklaarde Poullennec de keuze.

Vijf sterren en vier groene sterren

Drie restaurants in Denver (Beckon, Bruto, The Wolfs Tailor), een in Aspen (Bosq) en een in Boulder (Frasca Food and Wine) zijn met één Michelinster gewaardeerd en vier restaurants met een Groene Michelinster. Negen restaurants kregen een Bib Gourmand, die in Noord Amerika staan voor een ‘goede kwaliteit’ twee-gangen maaltijd met een glas wijn of dessert voor 50$ (zonder tip en tax). Daarnaast werden er nog eens 30 restaurants in de selectie van de Michelingids opgenomen zodat de totale selectie voor Colorado minder dan 50 restaurants is.

Geld voor een gids

De keuze om een Michelingids voor Colorado uit te geven werd door zowel de pers als vakprofessionals hogelijk bekritiseerd. Zo onthulde The New York Times dat de Colorado Tourism Office de komende 3 jaar $100.000 bijdraagt aan de gids net zoals bedragen van $70 - 100.000 van de tourisme-organisaties van Denver, Boulder, Vail en Aspen en een bijdrage van twee resorts Snowmass en Beaver Creek. Aurora en Colorado Springs weigerden een bijdrage en restaurants, zoals het vermaarde Annette in Aurora en misschien wel het beste restaurant van de staat, zijn dus niet in de gids opgenomen.

Het is bekend dat Michelin al eerder bijdragen voor het ontwikkelen van een nieuwe gids ontving. Zo betaalde Visit California $600.000 voor de uitgave van een gids en kwamen ook de nieuwe gidsen van Thailand, Zuid-Korea, Hong Kong en Singapore tot stand met bijdrage van toeristen bureau’s en andere sponsoren. Poullenec verklaart in een reactie in dezelfde krant dat Michelin ‘partnerships’ in geld accepteert als bijdrage in de kosten van de inspecties maar dat de inspecteurs zelf bepalen of een regio voldoende ‘culinair’ niveau heeft voor een afzonderlijke gids.