Koffielabel Lot61 opent flagship store in DoubleTree by Hilton Amsterdam CS

Koffielabel Lot61 opent flagship store in DoubleTree by Hilton Amsterdam CS

Het Amsterdamse koffielabel Lot61 opent eind maart een tweede vestiging in de stad, in DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station. De huidige espressobar in het hotel serveert ook al koffie van Lot61.

Australiër Adam Craig opende in 2013 Lot61 aan de Kinkerstraat. Eerst als espressobar met een kleine brander in het souterrain, inmiddels is een externe brandlocatie in de Houthavens in gebruik genomen en levert Lot61 buiten de eigen bar aan tientallen horecazaken in Amsterdam en (ver) daarbuiten.

Toen DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station nieuwe invulling zocht voor de koffiebar onderin het hotel, was de keuze voor Lot61 snel gemaakt.

‘Hun onberispelijke kwaliteit, toewijding aan duurzaamheid en voortdurende streven naar perfectie sluiten perfect aan bij onze eigen ambities', zegt Floris Licht, general manager van DoubleTree by Hilton Amsterdam CS. ‘Als hotel zijn we ervan overtuigd dat Lot61’s onderscheidende producten, smaken en 'brand experience' een perfecte toevoeging zijn op alles wat ons hotel nu al biedt.’ 

Tien jaar Starbucks 

Het hotel exploiteerde tien jaar lang een Starbucksvestiging op die plek. Die overeenkomst eindigde in 2022, en Starbucks wil geen single store franchisees meer. Verlengen was dus niet mogelijk. Doubletree heeft de espressobar anderhalf jaar zelf geëxploiteerd onder de naam Eastwood Coffee, toen ook al met koffie van Lot61.

Dat deze Amsterdamse brander het uiteindelijk over zou nemen, was al snel duidelijk. Maar eerst moesten plannen en tekeningen worden gemaakt, die moesten worden goedgekeurd door Hilton. 

Gerecycled bouwafval en kleuren van koffiezakken 

Studio Smörgasbord is verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe Lot61 store in het DoubleTree hotel. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een minimalistisch en 'eerlijk’ palet aan materialen. Zo zijn er terracotta stenen, die zijn gerecycled van bouwafval (van het Amsterdamse Stonecycling). Ook krijgt de store een sculpturale bar gesneden uit Hi-Macs. 

Het warme kleurenpalet is gebaseerd op de opvallende koffieverpakkingen van Lot61 en is doorgevoerd in de gehele store. De store opent in maart, vanaf april wordt die verder uitgebreid met een ruim terras met uitzicht over het Oosterdok. 

Adam Craig, oprichter van Lot61: ‘Onze nieuwe vestiging is bedoeld voor vaste gasten, reizigers, Amsterdammers en fijnproevers die op zoek zijn naar comfort. Naast onze vertrouwde koffiefavorieten staan er ook nieuwe seizoensgebonden 'taste experiences' op het menu, mogelijk gemaakt door de speciaal gebouwde cold brew-installatie. Hiermee experimenteren we met nieuwe technologieën op het gebied van koffie en bieden we een platform voor barista’s en mixologists om hun skills tentoon te stellen.’