Laatst sprak ik een ondernemer die zich erover verbaasde dat zijn populairste gerecht eigenlijk nauwelijks iets opleverde. Hij had het gevoel dat het een hardloper was — en dat klopte ook, als je kijkt naar aantallen. Maar als het gaat om marge bleek het een stumper. Toen ik vroeg hoe hij dat had ontdekt, antwoordde hij: ‘Door er eindelijk eens naar te kíjken.’
Data. Het klinkt misschien saai, iets voor grote ketens of nerds met dashboards. Maar het is niets anders dan: weten wat er écht gebeurt in je bedrijf. En het mooie is: je hóeft geen cijferfreak te zijn. Data beginnen gewoon bij nieuwsgierigheid. Waarom is het op dinsdag altijd rustig? Waarom gaan gasten ineens voor andere gerechten? Waarom houd ik elke week wijn over?
Data is geen doel, maar een middel. Het helpt je om je onderbuikgevoel te checken”
Als KHN vinden we het belangrijk dat data iets worden waar iedere ondernemer mee uit de voeten kan. Daarom zijn we een samenwerking gestart met een partij die ingewikkelde cijfers vertaalt naar bruikbare inzichten. Geen spreadsheets, maar antwoorden. Zoals: Zou je je personeel beter inzetten als je de piekmomenten kent? Of: Welke gerechten leveren je eigenlijk het meest op?
Data kun je gebruiken om je onderbuikgevoel te checken, te bevestigen of bij te sturen. Zie ze als je stille kracht. En als je ze leert gebruiken, hoor je ze steeds duidelijker spreken.
Marijke Vuik is eigenaar van Biercafé Doerak, Café Het Klooster en Slijterij Hoptic in Delft. Ook is ze organisator van twee bierevenementen in Delft. Ze is sinds 7 maart 2023 voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.