De Toppr van de maand augustus is Hans Kievid, floormanager van Restaurant de Tuin in Rotterdam. Kievid is al jaren het gezicht van dit restaurant. Met zijn ervaring, passie en oog voor detail zorgt hij ervoor dat alles soepel loopt, van de dagelijkse service tot grote events. Zijn gastvrijheid en energie maken hem een onmisbare kracht binnen het team en een bekend aanspreekpunt voor de gasten.
Een dolletje op zijn tijd
Kievid houdt de stemming erin, bij zowel zijn gasten als zijn collega's. 'Ik hou ervan als mensen weggaan met een glimlach, dat is voor mij de grootste beloning. Ik zet me iedere dag voor de volle 100% in, voel me verantwoordelijk voor het reilen en zeilen en draag graag m’n steentje bij.’
'En ik probeer de sfeer erin te houden: we werken keihard, maar ik ben altijd in voor een praatje en er is zeker ruimte voor een geintje of dolletje op z’n tijd. Dat hoort er óók bij. Het maakt het werk niet alleen leuk voor onszelf, maar ook voor de gasten.'
Ervaren rot
Kievid staat al zo’n dertig jaar op de vloer, van keuken tot bediening en van bar tot terras, en werk ik nu ruim 18 jaar bij de Tuin, waar ik ben doorgroeid tot floormanager. Zijn passie voor de horeca zat er al vroeg in.
'Als jong ventje van 15 begon ik via een uitzendbureau met kleine, simpele klusjes: tafels afruimen en in de keuken helpen. Ik vond naast het keukenaspect ook het omgaan met de gasten superleuk en interessant.Dat persoonlijke maakte het voor mij bijzonder. In de jaren daarna ben ik blijven plakken, ook naast m’n studies, en heb gaandeweg alle aspecten van het vak mogen ervaren. Wat begon als bijbaan, werd een levenslange passie.'
Kievid geniet van de afwisseling: 'Geen dag is hetzelfde. Je moet snel kunnen schakelen en dat houdt me scherp. Ik hou van die energie. En het contact met gasten én het werken met een goed team maakt het helemaal top.'
The Boathouse
Naast zijn werk bij Restaurant de Tuin is Hans ook betrokken bij The Boathouse, de prachtige eventlocatie aan de Kralingse Plas. 'Daar begonnen we ooit met lunches, maar inmiddels draait het volledig op feesten en partijen. Het is mooi om te zien hoe dat concept is uitgegroeid tot wat het nu is en ik vind het geweldig om daar onderdeel van te zijn.'
Voedselverspilling tegengaan
'We zijn op verschillende manieren bezig met duurzaamheid.We hebben een best wel groot terras en zijn dus afhankelijk van de weersomstandigheden. Op zonnige dagen loopt het vol en kunnen we voor de volle 100 % knallen, bij regen is het rustiger. Omdat we zes dagen per week bij lokale leveranciers kunnen bestellen, hoeven we nooit grote voorraden aan te houden en voorkomen we verspilling. Bij evenementen weten we van tevoren precies hoeveel gasten er komen, dus daar kunnen we heel gericht op inkopen. Zo houden we de kwaliteit hoog en de keten kort.'
“Daarnaast hebben we uiteraard zonnepanelen op het dak liggen en urinoirs die zonder water doorspoelen, met een soort plee-spray – zoals we dat hier in de volksmond noemen. Zo besparen we liters water per dag. Dit soort initiatieven maken de horeca toekomstbestendig: het zijn misschien kleine stappen, maar samen maken ze een groot verschil. En gasten waarderen het dat we bewust bezig zijn met duurzaamheid. Of het nou gaat om minder voedselverspilling of het gebruik van groene energie: het hoort nu eenmaal bij deze tijd.”
Tip
Zijn tip voor horecaprofessionals zou zijn: 'Wees gewoon jezelf. En probeer er iets leuks van te maken aan tafel. Neem niet alleen de bestelling op, maar maak bijvoorbeeld ook een praatje of grapje tussendoor, geef aandacht aan je gasten. En dan niet alleen aan terugkerende gasten, maar ook aan nieuwe gezichten. We kunnen niet in de portemonnee van mensen kijken, voor hetzelfde geld hebben ze maandenlang gespaard voor een avondje uit eten. Als je ze dan door die extra aandacht een mooie ervaring kan bezorgen, is dat alles waard.'
'En: wees goed voor je medewerkers. Zorg voor een fijne werksfeer en voor prettige werkomstandigheden. Ik ben van mening dat er dan ook beter wordt gepresteerd. En er is minder uitloop, omdat mensen graag willen blijven. Neem bijvoorbeeld ons restaurant: ik werk hier al bijna twee decennia. We hebben een vaste kern van een aantal medewerkers die er ook minimaal tien jaar werkzaam zijn, de bedrijfsleider zit er bijna 25 jaar… En het nieuwe personeel dat na de zomerperiode wat minder uren kan draaien vanwege de winter, komt vaak terug als het seizoen weer begint. Dus ja, dat is een goed teken. Dan ben je prima bezig.'
Tippr is een foodservice community die wordt aangedreven door data afkomstig van het web en de TIPPR.app.