Cappuccino blijft volgens het koffie-onderzoek van Philips de populairste keuze (28%), vooral vanwege het warme en verfijnde karakter. Tegelijkertijd wint iced coffee snel aan populariteit, met name bij jongere generaties. Wat ooit begon als een zomerse trend, wordt nu het hele jaar door gedronken, zowel thuis als in koffiebars.
Tijdstip eerste kop koffie
Het eerste kopje koffie is voor veel Nederlanders cruciaal: 25% start de dag tussen 7 en 8 uur, 18% al tussen 6 en 7 uur. Voor 62% is het eerste kopje belangrijk om even alleen te zijn, 50% voelt zich er energieker door en 21% vindt dat gesprekken beter verlopen onder het genot van koffie.
Horeca inspireert tot nieuwe smaken
Koffie is voor veel Nederlanders niet alleen een energieboost, maar ook een moment van creativiteit. Populaire toevoegingen zijn iced coffee (36%), opgeschuimde melk (33%) en een vleugje chocolade (24%). Sociale media, vrienden en cafés inspireren daarbij tot nieuwe smaken en rituelen.

Bekijk ook!
Koffie in de horeca: breed inzetbaar en hoge marges - alles wat je moet weten over koffieCharlotte D’Hoogh, Marketing Manager Espresso bij Philips, zegt: ‘Koffie in Nederland is meer dan cafeïne; het is een ritueel dat energie geeft, rust brengt en mensen verbindt.’