Haarlem zet sus-teams in tegen overlast in horeca

Haarlem zet sus-teams in tegen overlast in horeca
Haarlemse binnenstad

Om overlast in de horeca tegen te gaan, zet Haarlem nu sus-teams in.

Dronken jongeren, agressiviteit, vandalisme en onveiligheid. Uitgaan in de horeca in Haarlem is niet altijd even prettig. Horecaondernemers zien met lede ogen toe hoe overlast op straat uit de hand loopt.

Uitgaansavonden

Gasten met goede bedoelingen lijden onder de paar rotte appels die de sfeer verzieken. Daarom zet de gemeente Haarlem sinds 1 oktober 2025 structureel Sus-teams in tijdens uitgaansavonden in de binnenstad.

Deze teams bestaan uit particuliere beveiligingsbeambten met affiniteit voor het uitgaanspubliek. Zij bemiddelen bij opstootjes en voorkomen overlast in het uitgaansgebied. De gemeente en horeca betalen samen de kosten.

Succesvolle pilot

De inzet van zogeheten sus-teams is niet nieuw in de Noord-Hollandse hoofdstad. Eerder werd al een pilot gedraaid. Die bleek succesvol, schrijft de gemeente Haarlem: ‘Uit evaluatie blijkt dat het aantal uitgaansincidenten met 25 procent daalde. Zowel politie als horecaondernemers zien de teams als waardevolle aanvulling op bestaande inzet van politie en horecaportiers.’

Daarom worden deze sus-teams nu permanent ingezet. De teams gaan 42 weken per jaar de straat op, op de momenten dat dit volgens politie en horeca het meest nodig is.

Kosten

Zoals gezegd worden de kosten gedeeld. Door samen voor de kosten op te draaien hopen horecaondernemers en gemeente op een veilig en gastvrij uitgaansleven. De horeca neemt 25 procent van de kosten voor haar rekening, gedragen door de BIZ Binnenstad Haarlem en de nachthoreca. De gemeente betaalt 75 procent.

‘De Sus-teams hebben hun effectiviteit bewezen’, zegt burgemeester Jos Wienen. ‘Het helpt om het uitgaansleven in Haarlem veiliger en gastvrijer te houden. De samenwerking met de horeca laat zien dat we de verantwoordelijkheid voor een levendige binnenstad samen voelen en nemen.’

Eefje Majoor, voorzitter KHN Haarlem: ‘Daarmee is er winst voor iedereen: een veiligere binnenstad, duidelijkheid voor ondernemers én een stevige basis voor de gemeente. Het traject vroeg om goed overleg, omdat iedere ondernemer zijn eigen uitdagingen en kosten kent. Juist daarom is het extra waardevol dat er nu een gezamenlijke oplossing ligt die perspectief biedt voor de toekomst en bevestigt dat samenwerking werkt. Zo kunnen we ons weer richten op waar het echt om gaat: een veilige en gastvrije binnenstad.’

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.