ING Economisch Bureau verwacht dat horecaondernemers op basis van hun marges en psychologische prijsstelling bepalen of ze hun prijzen gelijkhouden of met een afgerond bedrag gaan verhogen als per 1 oktober een btw-tarief van 21 procent geldt voor luxe goederen, waaronder bier en andere alcoholische dranken, in plaats van 19 procent.
Psychologische prijsstelling
‘Dit betekent onder andere dat een biertje en andere alcoholische consumpties in de horeca op termijn een paar cent duurder worden’, schrijft ING Economisch Bureau in haar jongste onderzoek naar de gevolgen van die verhoging. ‘Vanwege de ronde bedragen die voor veel drankjes worden gehanteerd, zal een prijsverhoging van 2 procentpunt vaak geen optie zijn. Voor een biertje van 2 euro zou dit bijvoorbeeld neerkomen op 4 cent.’
De btw-verhoging weegt hierin volgens het onderzoeksbureau zwaarder mee dan de accijnsverhoging, die voor begin volgend jaar gepland staat. ‘Veel ondernemers zien hun afzet onder druk staan door de spaarzame consument. Ze zullen op basis van hun marges en psychologische prijsstelling bepalen of ze hun prijzen gelijk houden of met een afgerond bedrag gaan verhogen.’
Alcoholconsumptie inelastisch
ING Economische Bureau concludeert dat prijsverhogingen van alcoholische consumpties de omzet in de horeca doen stijgen, maar dat ondernemers hier na hun hogere btw-afdracht niets meer aan overhouden. ‘Het omzetvolume van cafés daalde volgens het CBS met 4,4 procent in het tweede kwartaal van 2012. De prijzen in de branche stegen met ruim 2 procent. Wanneer kroegbazen de hogere btw in rekening gaan brengen, zal de prijsstijging in het laatste kwartaal daar niet voor onder doen.’
Het onderzoeksbureau refereert aan een CPB-onderzoek, waaruit blijkt dat de consumptie van alcoholhoudende dranken relatief inelastisch is. ‘In dat geval wordt bij een prijsstijging wel minder gedronken, maar dit omzetverlies wordt goedgemaakt door de hogere prijzen. De ondernemer profiteert daar in dit specifieke geval niet van, omdat hij het verschil moet afdragen aan de overheid.’
Voor frisdranken en drankjes met een beperkte hoeveelheid alcohol blijft het btw-tarief van 6 procent gelden. ‘Dit betekent dat deze na 1 oktober naar verhouding iets voordeliger worden.’
Lenteakkoord politieke partijen
Algeheel concludeert ING Economisch Bureau dat veel ondernemers het verhoogde tarief pas vanaf 2013 doorvoeren in de prijzen. In de horeca gaan marges en psychologische prijsstelling dit bepalen. ‘Van de branches hotels, restaurants en cafés hebben de cafés het meest te verduren van de maatregelen. De btw- en accijnsverhoging zorgen ervoor dat een biertje of andere alcoholische conumptie op termijn een paar cent duurder wordt.’
De btw-verhoging is het gevolg van het Lenteakkoord van de politieke partijen VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. Naar verwachting levert de maatregel de staat 1 miljard euro op in 2012 en 4 miljard euro in 2013. Per 1 januari 2013 staat bovendien een verhoging van de accijnzen gepland. Voor bier met 10 procent, voor wijn met 15 procent en voor sterke drank met 6 procent.
Gaat u de prijzen aanpassen? Discussieer mee in onze LinkedIn-groep.