Doorzichtige bierprijzen graag

Doorzichtige bierprijzen graag

De Alfa brouwerij in Schinnen gaat zich op de horeca richten met een "doorzichtig prijsbeleid". Dat heeft de brouwer, die 25 jaar geleden is gestopt met het leveren van pils aan de horeca, vandaag bekendgemaakt. Het bedrijf concentreerde zich op het thuisverbruik.

Alfa dat op de markt komt met vaten van 50 liter, laat weten dat brouwerijen in Nederland hun bier in fust doorgaans tegen bruto prijzen aanbieden die per liter zo’n 30 á 40 % hoger liggen dan bier in fles.

Voor een deel van de horecamarkt worden deze prijzen gecompenseerd door investeringen of hoge hectoliter-bonussen. Deze “ondoorzichtige” manier van zakendoen was de voornaamste reden voor Alfa om te stoppen met haar horeca activiteiten.

Volgens Harry Meens, directeur/ eigenaar en achterkleinzoon van de oprichter, was een terugkeer in de horecamarkt onomkeerbaar. “Bijna wekelijks meldt zich wel een horecaondernemer met de vraag of wij bier aan hem willen leveren”.

Alfa kiest voor een eigen aanpak. In tegenstelling tot de overige brouwerijen in Nederland zal Alfa geen leningen afsluiten of installaties in bruikleen geven aan de eindafnemer. Ook zal zij niet werken met hectoliterbonussen. “Als eerste brouwerij van Nederland zullen wij voor fustbier en flessenbier ongeveer dezelfde literprijs hanteren.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.