Flink betere resultaten Heineken

Flink betere resultaten Heineken

De bierbrouwer Heineken heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 6,6 procent tot 5,7 miljard euro en de nettowinst klom met ongeveer een kwart tot 433 miljoen euro. Zonder bijzondere posten nam de winst toe met 10,5 procent tot 410 miljoen euro.

Het volume van verkocht bier steeg met 11,6 procent tot 62,8 miljoen hectoliter (ongeveer 25 miljard glazen). Heineken premium light, dat enkele maanden geleden in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd, overtrof alle verwachtingen. In juni werd al meer dan 300.000 hectoliter verkocht en dat is 50 procent meer dan gedacht. De bierbrouwer verhoogt de investering voor het light bier in de Verenigde Staten.

‘We hebben dit jaar een sterke start gemaakt’, aldus bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer. ‘De eerste helft toont aan dat wij goede vooruitgang boeken. Een belangrijke reden voor het verbeterde resultaat is de versnelling van de afzetgroei. Deze is toe te schrijven aan het succes van het Heinekenmerk in alle regio's.’

De afzet van het Heinekenmerk klom met 12,1 procent tot 11 miljoen hectoliter. Het ging goed in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Afrika en Europa. Het bedrijf kwam met nieuwe marketingcampagnes en productinnovaties.

De onderneming doet aan sponsoring van bijvoorbeeld de Rugby World Cup in Frankrijk en het biermerk Heineken doet mee in de nieuwe James Bond film 'Casino Royale'. Verder kwam het bedrijf met nieuwe innovaties zoals extra koud bier en een mobiele tapinstallatie. Het merk Amstel groeide 9,9 procent tot 5,8 miljoen hectoliter. Dit merk deed het vooral goed in Afrika en het Midden-Oosten.

Heineken zag in Europa het volume met 0,7 procent stijgen. Dat kwam vooral door het mooie weer in mei en juni. In Nederland steeg de verkoop van bier met 2 procent. Dat kwam vooral door het WK voetbal.

De afzet van het merk Heineken daalde echter met 1,3 procent doordat het bedrijf niet meer deed aan prijsacties in de supermarkten. De merken Amstel en Brand presteerden echter goed. Daardoor steeg het marktaandeel van Heineken in Nederland. Het bedrijfsresultaat kwam echter lager uit door de prijzenoorlog die in het land woedt.

In Rusland ligt de integratie van de vorig jaar overgenomen brouwerijen op schema. Het bedrijf denkt dat het volume uitkomt op 13 miljoen hectoliter. Dat is een groei van minder dan 10 procent. Het merk Heineken liet in de voorgaande maanden een stijging met 23 procent zien.

Heineken denkt dat de nettowinst dit jaar minimaal 10 procent hoger zal zijn dan vorig jaar. Deze voorspelling deed het bedrijf ook eerder al.