Alarmerende cijfers van Van Spronsen & Partners Groep en het bedrijfschap Horeca & Catering, zo meldt de Telegraaf. In het artikel komt Marjolein van Spronsen van Van Spronsen & Partners Groep aan het woord. Zij noemt drie belangrijke oorzaken voor de grote afname van het aantal cafés.
De eerste reden is dat het café niet meer wordt gezien als de plek om met vrienden samen te komen en gesprekken te voeren. ‘Nu worden deze verhalen uitgewisseld via sociale media als Twitter’, citeert de Telegraaf Van Spronsen.
Als tweede argument wordt het in 2008 ingevoerde rookverbod genoemd. Hoewel in een aantal cafés weliswaar weer mag worden gerookt, zijn volgens Van Spronsen veel weggelopen gasten niet meer teruggekeerd. Derde reden zijn de gestegen bierprijzen.
Van Spronsen & Partners Groep noemt in het artikel ook oplossingen. Ondernemers moeten en kunnen beter inspelen op (het gebruik van) sociale media en Van Spronsen raadt bedrijven aan om samen te werken, bijvoorbeeld bij evenementen. ‘Om kosten te besparen en nieuw publiek te trekken.’