Straatroofcampagne voor uitgaanspubliek

Straatroofcampagne voor uitgaanspubliek

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie gaf eerder vandaag het startsein voor een nieuwe campagne tegen straatroof. Deze campagne heeft als doel het uitgaanspubliek bewust te maken van straatwaarde. Maandag 16 december is het startsein gegeven in uitgaansgelegenheid Escape in Amsterdam.

Onder de noemer 'Ben jij het waard om beroofd te worden? wordt uitgaanspubliek bewust gemaakt van hun straatwaarde. De campagne ondersteunt het offensief dat Koninklijke Horeca Nederland samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie is gestart om het aantal straatroven en overvallen in tien uitgaansgebieden door heel Nederland terug te dringen.

Sinds 2011 heeft het terugdringen van het aantal straatroven hoge prioriteit. Veel straatroven vinden plaats in uitgaansgebieden. Om dit aantal een halt toe te roepen, is Koninklijke Horeca Nederland in samenwerking het ministerie van Veiligheid en Justitie een offensief begonnen.

In tien grote horecagebieden in zeven steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Tilburg en Haarlem) wordt een op maat gesneden pakket van maatregelen aangeboden die het aantal straatroven in dat gebied moet reduceren.

Tussen juli 2012 en juli 2013 vonden er in Nederland 7214 straatroven plaats en 1814 overvallen.