Winnaar Gouden Apenstaart 2016: 'Waardering is geweldig'

Winnaar Gouden Apenstaart 2016: 'Waardering is geweldig'
De winnaars van de Gouden Apenstaart 2016: Pierre Vink en Marieke van Druenen. Foto: Koos Groenewold.

Dat H32 uit Oss de Gouden Apenstaart 2016 won voor het beste gebruik van social media, was achteraf gezien eigenlijk geen verrassing. 'Wij zijn er gewoon heel goed in', vertelt bedrijfsleider Marieke van Druenen. 'Maar vooraf had ik niet verwacht dat wij zoiets zouden kunnen winnen.'

Eigenaar Pierre Vink verklapte aan mede-presentator Erik van Muiswinkel al het geheim van het online succes van H32: 'Dat is Marieke.' Sinds vier jaar heeft bedrijfsleider Marieke van Druenen inderdaad het onderdeel social media onder handen. Als ze eenmaal van het podium is gestapt, toont Van Druenen zich bescheiden over haar aandeel. 'Of ik een expert ben, weet ik niet. Wij zijn er gewoon heel veel mee bezig. En dat we daar nu waardering voor krijgen, is geweldig.'

Volgens Van Druenen is het vrij simpel. 'Je kunt ervoor studeren, maar dat heb ik niet gedaan. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker het gaat. We zijn continu aan het vernieuwen en houden in de gaten wat wel en niet werkt online.'

Goed nadenken over Facebook-berichten

Inmiddels weten ze bij H32 heel goed hoe ze de verschillende sociale media kunnen inzetten, zegt Van Druenen. 'We gebruiken Facebook eigenlijk overal voor, maar we denken wel goed na over die berichten. Op Instagram posten we meestal de spontane dingen die gedurende de dag voorbijkomen.'

Gasten betrekken via de digitale weg

Eigenaar Pierre Vink wijst erop dat social media echter niet alleen een taak is van één persoon. 'Het gaat erom dat je het hele team erbij betrekt en leuke dingen doet. Geef medewerkers een podium waar ze trots op kunnen zijn. En gasten betrekken bij je bedrijf, ze thuis laten voelen, dat doe je ook via de digitale weg.'

cafetop100


Bekijk hier de ranglijst van de Café Top 100 2016

Ook meedoen volgend jaar? Schrijf u dan hier alvast in.