De Vooruitgang wint Gouden Apenstaart Café Top 100 2017

De Vooruitgang wint Gouden Apenstaart Café Top 100 2017

Menig horecazaak zal jaloers kijken naar het bereik op Facebook van De Vooruitgang in Eindhoven. Met ruim 12.000 likes en bijna 12.000 volgers is dat ongekend hoog. Tel daar een fijne, overzichtelijke website bij op en je hebt een verdiende winnaar van De Gouden Apenstaart 2017.

De Vooruitgang wint dit jaar de Gouden Apenstaart. Maar het was een nek-aan-nek-race. De jury schoof twee horecazaken naar voren die op verschillende online-vlakken goed scoren. Maar wat geeft dan de doorslag? Een heel goede eigen site en gemiddeld social mediagebruik? Moet een zaak winnen die op veel verschillende social media aanwezig is, maar met de meeste accounts niets (meer) doet?

Bereik op Facebook geeft doorslag

Het enorme bereik op Facebook gaf uiteindelijk de doorslag. Geen enkele zaak op de shortlist van de jury heeft zóveel likes (12.048) en followers (11.831) op Facebook als De Vooruitgang. Daarnaast zet het Eindhovense bedrijf van Debuut het medium ook nog eens heel goed in. Een leuke mix van eigen foto’s, eigen filmpjes en succesvolle calls to action.

Zo plaatsten ze een foto van de zaak - waar op stapavonden op twee verdiepingen gedanst kan worden - met daarbij de vraag ‘Sta jij vanavond boven of beneden? Like=boven, reactie=beneden’. Of een foto van een medewerker die op het terras een glas wijn inschenkt met de vraag ‘Met wie kom jij vandaag wijntjes drinken?’.

Instagram: geen crossposts

Naast de vele foto’s en filmpjes op Facebook begrijpt het team van De Vooruitgang heel goed dat horeca bij uitstek geschikt is voor visuele communicatie. De keuze om ook actief te zijn op Instagram is dan logisch. Hier zien we in het geval van De Vooruitgang veel content die niet op Facebook staat, wat al een pluspunt op zich is. Vaak zien we namelijk zogeheten crossposts: exact dezelfde foto of dezelfde boodschap wordt op zowel Facebook, Instagram en/of

Website op orde, Twitter niet

De website ten slotte is ook vanuit visueel oogpunt vormgegeven: grote foto’s vormen de knoppen om dieper de website in te gaan. hiermee oogt de homepage overzichtelijk en rustig. Twitter, zo zien De Vooruitgang Homepagewe bij heel veel horecabedrijven, heeft vaak geen prioriteit meer. De Vooruitgang heeft wel een account, maar gebruikt dat vooral om te zenden. Veel tweets zijn doorplaatsingen vanaf de Facebookpagina, er is geen interactie.

Maar na deze kritische noot haasten we ons te zeggen dat De Vooruitgang verder alles online goed voor elkaar heeft, een terechte winnaar van De Gouden Apenstaart 2017.