Kruidenthee van Nederlandse bodem wint duurzaamheidsprijs ASN Bank

Kruidenthee van Nederlandse bodem wint duurzaamheidsprijs ASN Bank
Matthijs Westerwoudt (l) en Daan van Diepen (r)

Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt, milieuvriendelijke inkt van koffieprut en shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen. Dat zijn de duurzame startende ondernemingen die ASN Bank dit jaar beloont met de ASN Bank Wereldprijs.

Tijdens de finale wisten PTThee (eerste prijs), Twenty (tweede prijs) en CaffeInk (derde prijs) de vakjury van hun businessplan en potentie te overtuigen en lieten daarmee meer dan 200 startende ondernemers achter zich, die zich afgelopen september voor de competitie hadden ingeschreven. Daarnaast kreeg ptthee ook de publieksprijs.

Pioniers voor duurzame toekomst

De thema’s waarvoor de deelnemers zich konden inschrijven waren Natuur en milieu, Klimaatbescherming en Mens en samenleving. De thema’s passen bij de missie van ASN Bank om duurzame ontwikkeling te stimuleren. ‘Met de ASN Bank Wereldprijs geven wij duurzame pioniers de kickstart om hun idee naar een volgend stadium te brengen’, aldus Arie Koornneef, directeur van ASN Bank. ‘We helpen startende ondernemers groeien. Zo stimuleren we duurzame vooruitgang.’

De elf voorgaande edities van de ASN Bank Wereldprijs betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals FairphoneYoni en Seepje. Zij blonken in het totale proces uit in duurzame impact, innovatie en creativiteit. Maar ook schaalbaarheid en ondernemerschap zijn belangrijke pijlers voor het bepalen van de winnaars van de competitie.

Juryvoorzitter Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt hierover: ‘Het was dit jaar moeilijker dan ooit om de winnaar te bepalen uit zulke sterke en diverse ondernemingen. We hebben naar de ideeën en de ondernemers zelf gekeken vanuit het toekomstperspectief van de wereld. Want: wat en wie heeft de wereld echt nodig over vijf of tien jaar? Wij geloven dat deze drie echt het verschil gaan maken.’

De winnaars

Eerste prijs: Ptthee 

Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt. Oprichters Matthijs Westerwoudt en Daan van Diepen bieden met PTThee Nederlandse boeren een verdienmodel dat ook nog eens de biodiversiteit verbetert. Ze wonnen de eerste prijs (25.000 euro) en de publieksprijs (5000 euro).

PTThee overtuigt boeren om aan de rand van hun akkers een strook bloemen en kruiden in te zaaien. Dit trekt insecten aan en bevordert de biodiversiteit. PTThee betaalt de boeren voor het gebruik van hun grond.

In samenwerking met sociale werkplaats Pantar wordt van een deel van die bloemen en kruiden een kruideninfusie gemaakt, die vervolgens met de post vesrstuurd wordt. Vandaar ook het woordgrapje met de naam, die verwijst naar het vroegere postbedrijf PTT.

Voor horecabedrijven is de thee van PTThee ook beschikbaar. Het mes snijdt aan verschillende kanten: het is een lokaal product, met daarmee een lage carbon footprint en zekerheid op goede sociale omstandigheden voor de plukkers. Samen met de bevordering van biodiversiteit biedt dit een duurzaam verhaal.

De thee is in een pakket met drie zakken losse thee, samen goed voor 300 koppen, te koop voor 48 euro.

Tweede prijs: Twenty

Shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen. Mirjam de Bruijn en Ilse Kwaaitaal ontwikkelen shampoo-capsules die thuis in een herbruikbare fles kunnen worden opgelost in water. 80 procent van de meeste cosmetica bestaat uit water. Dit is veel ruimte en gewicht die vervoerd moet worden.

Door alleen de 20 procent benodigde ingrediënten te vervoeren, wordt c02-uitstoot van vervoer bespaard. Ze wonnen de tweede prijs (15.000 euro).

Derde prijs: CaffeInk 

Milieuvriendelijke inkt van koffieprut. Eline Leising en haar team bieden met CaffeInk een circulaire oplossing voor koffie-afval en vervangt tegelijkertijd het vervuilende carbon black pigment door pigmenten uit koffiedik te halen en daar inkt van te maken. Ze wonnen derde prijs (10.000 euro).

Over de ASN Bank Wereldprijs

Sinds 2008 is de ASN Bank Wereldprijs dé competitie voor duurzame startende ondernemers in Nederland. Deelnemers maken kans op een traject met coaching, training en publiciteit. De jaarlijkse competitie betekende de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals FairphoneYoni en Seepje.

De ASN Bank Wereldprijs wordt georganiseerd door Voor de Wereld van Morgen, de ondernemers- en inspiratiecommunity van ASN Bank. Het doel is startende ondernemers te ondersteunen en zo duurzame vooruitgang te stimuleren.