Dat is de mening van Axel Weber, topman van Karlstadt Duitsland. Weber was een van de sprekers tijdens het congres van Foodservice Instituut Nederland tijdens de Horecava in Amsterdam.
‘Ik verwacht meer samenwerking tussen retailers en foodservice, met bijzondere concepten als gevolg. Zo’n samenwerking werkt echter alleen wanneer je elkaar de ruimte geeft en elkaar leert kennen. Het gaat fout als een retailer zegt “wij willen iets met foodservice”. Retailers begrijpen foodservice niet’.
Weber stelde dat Londen ‘the place to be is’ op het gebied van succesvolle, nieuwe concepten waarin food en retail in een ruimte tot uitling komen. In zijn eigen land, Duitsland, prijst hij Manufactum als bijzonder concept. Weber: ‘Begonnen als postorderbedrijf. Daarna werd het een winkel en nu is het een zaak met een foodstore’.
Volgens Weber moeten concepten in de foodservice veranderen. ‘Lifestyle verandert. Iedereen heft een mening en vertelt een verhaal. Kinderen groeien op met brands. Ze praten niet meer over producten, maar over merken. Consumenten worden selectiever. Foodconcepten moeten hierop inspelen’.