Dankzij category management zes procent meer omzet

Dankzij category management zes procent meer omzet

Gemiddelde omzetstijgingen in bedrijfsrestaurants van vier procent in zuivel en zes procent in kaas en vleeswaren. Dat heeft SAB Catering dankzij categorie management bewerkstelligd. De bedrijfscateraar heeft besloten om category management voor de productgroepen hartig beleg en zuivel landelijk in te voeren voor alle 280 bedrijfsrestaurants.

SAB introduceert als één van de eerste contractcateraars category management (het verbeteren van de productgroep door de ogen van de gast) in de bedrijfscatering. In de retail is category management (een goed schappenplan) al een bewezen middel.

Eind 2009 is SAB samen met vleeswarenproducent Zwanenberg het eerste officiële category management-project gestart voor het kaas- en vleeswarenassortiment, waaraan begin 2010 ook het zuivelassortiment van FrieslandCampina is toegevoegd.

Na een testfase van een jaar heeft het schappenplan hartig beleg en zuivel, goede resultaten opgeleverd. Ruim vijftig kleine, middelgrote en grote testlocaties, hebben uitgewezen dat het juiste assortiment afgestemd op de verschillende typen lunchgebruikers, niet alleen zorgt voor tevreden lunchgasten, maar ook voor meer lunchgasten en een hogere besteding in het restaurant.

Judith Veerman, productmanager van SAB: ‘Op dit moment loopt een test voor de productgroep frisdranken in samenwerking met Coca Cola en medio juni 2011 starten we in samenwerking met Unilever met de productgroep soepen.’