G8: dé wereldwijde voedingstrends

G8: dé wereldwijde voedingstrends

Professionals in de voedingswereld signaleren acht belangrijke trends die zijn samengevat als G8. Naast het onvermijdelijke thema 'gezondheid' staan er enkele andere meer opvallende thema's in het rijtje.

De acht trends zijn: gevarieerd, gewoonte, gemak, gezond, genot, goedkoop, groepsverbondenheid en geweten. Gevarieerd heeft te maken met met de enorme variatie in het aanbod van levensmiddelen. Hiermee in verband staat de trend gewoonte. Veel consumenten houden namelijk juist bij een groot assortiment graag vast aan het oude vertrouwde, zoals boterhammen met kaas en eten om zes uur.

De voorkeur voor gemaksvoeding zit al jaren in de lift en hangt samen met het gebrek aan tijd. Gezondheid is momenteel dé trend in voedingsland. Steeds meer letten consumenten op de gezondheidsaspecten van levensmiddelen. De vijfde trend, genot, blijkt onder meer uit de populariteit van luxe restaurants, de interesse voor delicatessenwinkels en het experimenteren met eten.

Met de trend goedkoop wordt gedoeld op de prijsbewuste consument in de supermarkt. Groepsverbondenheid refereert aan de sociale functies en culturele betekenis die voeding en eten kunnen hebben. De laatste trend, geweten, laat zien dat ook steeds meer ethische aspecten bij consumenten een rol spelen op voedingsgebied.