Met onder meer speciale thema-avonden, een interactieve food fietstour, diverse workshops en expertsessies worden lokale food start-ups in drie maanden tijd klaargestoomd voor doorontwikkeling en groei van hun onderneming. De start-ups krijgen bovendien kans om opgenomen te worden in het winkelassortiment van idealistische retailer Marqt.
Kitchen Republic: springplank voor groei
Sinds de oprichting in 2015 in de Amsterdamse Houthavens biedt Kitchen Republic een gedeelde productieruimte en apparatuur aan, voor 33 verschillende voedselondernemers. 'De afgelopen drie jaar hebben we bestaansrecht gecreëerd, veel kennis opgedaan en een uitgebreid netwerk opgebouwd om een dergelijk accelerator programma aan te bieden,' aldus Emma Veerhuis, één van de oprichters. 'De Academy heeft als doel de deelnemers voor te bereiden op succesvolle groei. Na afloop heeft de ondernemer een doorontwikkeld product of dienst in pacht, waardevolle kennis van de voedingsindustrie en zijn er eerste afnemers binnengehaald.'
Persoonlijke ondersteuning
Iedere week wordt er een thema-avond georganiseerd in samenwerking met voedingsdeskundigen, chefs, experts uit de voedingsindustrie en andere innovatieve food ondernemers. Deze ervaren partijen geven expertise door en bieden persoonlijke ondersteuning. Voorwaarde voor aanmelding voor de Academy is dat de start-ups niet langer bestaan dan één jaar. Daarnaast wordt er geselecteerd op vier verschillende pijlers: smaak, propositie, duurzaamheid en vernieuwing. Programmapartners Marqt en Food Inspiration verzorgen beide zowel een deel van het inhoudelijke programma, alsook een podium voor media,- en consumentenaandacht.
De sleutel tot succes van het Academy-programma is de diversiteit van de onderwerpen. Deelnemers worden intensief begeleid om recepturen door te ontwikkelen, duurzaamheidsoplossingen te meten, voedingsinformatie weer te geven, een goede kostprijsbepaling te maken, groeimogelijkheden te ontdekken, exposure te genereren en een proces,- en hygiëne plan te schrijven.