blog

Visie op gastvrijheid en horecamedewerkers

Horeca 7612

De discussie ging in 2017 over een horeca-cao, maar de echte pijn zit echter ergens anders. ‘De horeca’ is immers geen overheidsinstelling die pas meer loon kan geven als er een nieuwe cao is. De bedrijven die professioneel werken, rekening houden met de veranderende toekomst en een visie hebben op gastvrijheid en de rol van medewerkers, hebben helemaal geen cao nodig.

Visie op gastvrijheid en horecamedewerkers

Die hebben zelf een boekje met veel betere afspraken. Horecabedrijven die succesvol zijn, begrijpen heel goed dat horeca draait om mensen. Dus ook om medewerkers. Zij zijn de belangrijkste schakel in een horecabedrijf, zij maken de omzet. In de komende jaren nemen gasten in de horeca geen genoegen meer met ‘goed genoeg’ of met ‘bijna’. Dat hebben ze thuis wel. In een wereld vol computers verwachten we van mensen topprestaties. En hoe kun je nou heel veel verwachten van mensen die daar heel weinig voor krijgen? Het roer moet dus om.

In het horecabedrijf, waar service en vakmanschap de hoofdrol spelen, zullen de verkoopprijzen oplopen in de komende jaren. Gasten zullen dat overigens gewoon accepteren als hun hoge verwachtingen ook worden waargemaakt. En die verwachtingen zullen bijna per definitie worden waargemaakt als gemotiveerde mensen samen iedere dag het allerbeste uit zichzelf en elkaar naar boven halen. Vanzelfsprekend zijn dat geen mensen die onzeker zijn over de uren die ze wel of niet zullen kunnen maken in de komende maand, die nooit weten wanneer ze moeten werken en die een schamele vergoeding krijgen voor hun werk. Dié mensen zullen namelijk nooit het beste van zichzelf geven.

Het feit dat veel ondernemers zich achter een ontbrekende cao hebben verstopt voor ze wilden veranderen, komt omdat zij hun taak en verantwoordelijkheid als werkgever niet voldoende serieus nemen. Het ontbreekt aan visie. Zij zien medewerkers nog te vaak als een inkoopcijfer, als percentages en knoppen waar je aan moet draaien. Daar zit de pijn. Voor hen is de cao een stapel inkoopvoorwaarden. Een loonsverhoging voor medewerkers is dus gewoon een prijsstijging: heel irritant en heel erg ongelegen.

De vraag waar iedereen in 2018 eens een eerlijk antwoord op zou moeten formuleren, is volgens mij: Als je van mensen vraagt het allerbeste wat ze in zich hebben aan jouw bedrijf te geven, wat geeft dat bedrijf daar dan voor terug? 

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel