Polsbandje discotheken nieuw leven ingeblazen

Polsbandje discotheken nieuw leven ingeblazen

Binnen een maand groeien naar enige honderden horecalocaties. Dat is de ambitieuze doelstelling van AgeTicker, leverancier van een nieuw polsbandje in discotheken waarmee in een oogopslag een leeftijdidentificatie mogelijk is. Dat meldt Erwin Wolthekker, bedenker van het initiatief.

Het idee van een polsbandje als indicator is niet nieuw. De uitvoering wel. Wolthekker: ‘Want wij verstrekken de polsbandjes gratis en voorzien ze van reclame-uitingen zoals advertenties van KPN en McDonald’s. Daarnaast kunnen jongeren met de polsbandjes deelnemen aan allerlei acties en prijsvragen. Dit levert de dragers van het bandje dus voordeel op.’

Horecabedrijven betalen een jaarlijkse contributie van € 350,- om gebruik te maken van AgeTicker. Leden van KHN betalen 175,-. Daarvoor ontvangen ze gratis polsbandjes in drie kleuren. Een voor de 15-jarigen, een voor 16- en 17-jarigen en een voor 18-plussers. Door het dragen van de polsbandjes is voor horecapersoneel duidelijker wie wat mag drinken. Discotheken moeten hun deelname kenbaar maken door een muurschild aan de pui van de zaak te bevestigen.

Het idee komt voort uit de lastige controle op de verstrekking van alcohol aan jongeren momenteel. De AgeTicker-polsbandje is vanaf 1 januari bruikbaar in de horeca en wordt na leeftijdscontrole verstrekt aan horecabezoekers.