nieuws

Japans ogend ‘Puur Hollands’ wint Ontdek een Snack

Horeca

Een ‘schijnbeweging’ van Udo Borns van Restaurant La Ruche van De Beijenkorf in Den Haag heeft de jonge kok de winst gebracht bij de kookwedstrijd Ontdek een Snack. De Haagse kok zette op de Horecava de vakjury met zijn creatie ‘Puur Hollands’ op het verkeerde been, én won.

Japans ogend ‘Puur Hollands’ wint Ontdek een Snack

Visueel had de creatie van Borns alles weg van een Japanse snack. Maar na het breken van de krokante laag kwam kalfsvlees met Hollandse ingrediënten naar voren. ‘En ik heb er ook nog stiekem een beetje pesto in verwerkt’, sprak de winnaar na afloop met een glimlach. De schijnbeweging toont het vermogen tot creatief handelen van de winnaar. En dat mag, want winnaars hebben altijd gelijk.

‘Puur Hollands’ was volgens de jury een eenvoudig te bereiden snack met een goede uitstraling. Alleen de afmeting zou wat minder omvangrijk mogen, zo vonden de panelleden. Borns gaat de aanbevelingen van jury verwerken en zijn snack in gereedheid brengen voor het echte werk. ‘Ik moet het nog overleggen met mijn baas hoor, maar waarschijnlijk komt deze snack binnenkort in de verkoop bij de Beijenkorf. Ik denk aan een verkoopprijs van € 2,50. De kostprijs bedraagt € 0,70.’

Niet de winnaar maar het aantal deelnemers zette wedstrijdleider Karl Trompert aan het denken. Trompert: ‘Vorig jaar hadden we tien deelnemers, nu nog maar vier. Misschien was de opdracht om met kalfvlees te werken te complex. Misschien moeten we volgens jaar alleen maar een paar richtlijnen opzetten, zonder grote opdrachten. Of de wedstrijd nog levensvatbaar is? Tuurlijk! Meer open en een vrije invulling luidt mijn advies.’

Visueel had de creatie van Borns alles weg van een Japanse snack. Maar na het breken van de krokante laag kwam kalfsvlees met Hollandse ingrediënten naar voren. ‘En ik heb er ook nog stiekem een beetje pesto in verwerkt’, sprak de winnaar na afloop met een glimlach. De schijnbeweging toont het vermogen tot creatief handelen van de winnaar. En dat mag, want winnaars hebben altijd gelijk.

‘Puur Hollands’ was volgens de jury een eenvoudig te bereiden snack met een goede uitstraling. Alleen de afmeting zou wat minder omvangrijk mogen, zo vonden de panelleden. Borns gaat de aanbevelingen van jury verwerken en zijn snack in gereedheid brengen voor het echte werk. ‘Ik moet het nog overleggen met mijn baas hoor, maar waarschijnlijk komt deze snack binnenkort in de verkoop bij de Beijenkorf. Ik denk aan een verkoopprijs van € 2,50. De kostprijs bedraagt € 0,70.’

Niet de winnaar maar het aantal deelnemers zette wedstrijdleider Karl Trompert aan het denken. Trompert: ‘Vorig jaar hadden we tien deelnemers, nu nog maar vier. Misschien was de opdracht om met kalfvlees te werken te complex. Misschien moeten we volgens jaar alleen maar een paar richtlijnen opzetten, zonder grote opdrachten. Of de wedstrijd nog levensvatbaar is? Tuurlijk! Meer open en een vrije invulling luidt mijn advies.’

Reageer op dit artikel