Kort geding om leeuwenhose

Kort geding om leeuwenhose

Bavaria spant een kort geding aan tegen de KNVB omdat voetbalsupporters die waren uitgedost met de door de bierbrouwer uitgebrachte zogenoemde leeuwenhose het kledingstuk voorafgaand aan de wedstrijd van Oranje tegen Kameroen moesten inleveren. Dat liet het bedrijf dinsdag weten.

Volgens de bierfabrikant werden de broeken niet toegestaan omdat de voetbalbond wordt gesponsord door concurrent Heineken. Bavaria deelde de broek, een oranje lederhose met leeuwenstaart, zaterdag voorafgaand van het oefenduel tegen Kameroen uit aan supporters. Bij de ingang van het stadion werden de fans volgens de bierbrouwer echter door stewards gesommeerd de broek in te leveren.

Bavaria is woedend over de gang van zaken. ,,Het gaat alle perken te buiten dat de KNVB de kledingkeuze van Oranjefans bepaalt en onaangekondigd de leeuwenhosen invordert'', aldus directielid Peer Swinkels. ,,Word je straks ook geweigerd wanneer je Adidas-schoenen draagt, aangezien Nike de hoofdsponsor is van het Nederlands elftal? Zelfs de FIFA geeft op haar site expliciet aan dat er voor bezoekers geen speciale regels zijn ten aanzien van hun kleding tijdens de FIFA World Cup.''

Bavaria deelde zaterdag 15.000 broeken uit. Het is niet de eerste keer dat de brouwer dit deed. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd tegen Ecuador in maart werden bij de Amsterdam ArenA al 20.000 van deze broeken uitgedeeld. Dat kwam Bavaria volgens Swinkels toen al op een boze brief van de KNVB te staan. ,,De bond stelde dergelijke acties niet te tolereren en schreef er vanuit te gaan dat deze actie niet zou worden herhaald. Maar wij hadden een vergunning van de gemeente Amsterdam voor het uitdelen van de broeken buiten het stadion. De KNVB heeft hier immers niets over te zeggen en kan al helemaal geen monopolie claimen op een nationaal gevoel als de 'Oranjekoorts.'

Volgens de KNVB staat de voetbalbond echter volledig in zijn recht. ,,In het stadion gelden onze huisregels en dat betekent dat we opkomen voor de belangen van onze sponsors'', aldus commercieel directeur Jean-Paul Decossaux. ,,Als een bedrijf het leuk vindt om door het uitdelen van spullen de aandacht op zijn producten te vestigen, mag dat in de stad of buiten het stadion maar daarbinnen gelden onze regels.''

Volgens Decossaux gelden bij de wereldvoetbalbond en de Europese voetbalbond FIFA en UEFA precies dezelfde regels. Zo moesten tijdens het EK in Portugal Nederlandse supporters een door Heineken uitgebrachte luidsprekerhoed inleveren bij de stadions omdat het Deense biermerk Carlsberg hoofdsponsor was van het evenement. ,,Ik zie de rechtszaak dan ook met alle vertrouwen tegemoet'', aldus Decossaux. De volgende oefenwedstrijd van het Nederlands elftal is donderdag in Eindhoven tegen Mexico.