Omzetdaling horeca in derde kwartaal 2003

Omzetdaling horeca in derde kwartaal 2003

In het derde kwartaal 2003 was de omzet in de horeca 3,4 procent lager dan in de vergelijkbare periode van 2002. De sombere stemming van consumenten uit zich in een lage koopbereidheid, waar met name de horeca mee wordt geconfronteerd.

In alle sectoren was sprake van een daling van het aantal gasten en van het aantal bezoeken per gast hetgeen tot teruglopende omzetten leidde. Ook het mooie zomerweer bleek geen garantie voor hogere omzetten. Met name de omzet in de hotel- en drankensector stond onder druk (resp. –5,2 en –4,1 procent). In 2003 wordt voor de horeca op een gemiddelde waardedaling van 2 procent gerekend. De verwachting is dat met het voorzichtig aantrekken van de economie, er in de horeca in 2004 een klein herstel te zien zal zijn met een omzetgroei van 1,5 procent.

De fastfoodsector lijkt in 2003 het minst te lijden onder het gedrag van de zuinige consument (-1,1 procent). Teruglopende zakelijke bestedingen vormen voor de retaurantsector een belangrijke oorzaak van de tegenvallende resultaten in het 3e kwartaal (-3,1 procent).

Mede als gevolg van een ontslaggolf in het bedrijfsleven daalde ook de omzet in bedrijfsrestaurants en kantines met 2,5 procent.

Uit panelonderzoek van het Bedrijfschap Horeca en Catering blijkt dat creatieve ondernemers actief reageren op de huidige situatie. Zij zoeken in aanvulling op hun bestaande assortiment naar een productaanbod dat past in de sobere tijdgeest.

Naast assortiments- en bedrijfsinterne aanpassingen blijkt hiernaast ook dat samenwerking met bedrijven uit de recreatieve en culturele sfeer kansen bieden Met combi-arrangementen zou de horeca mee kunnen liften in deze groeimarkt om zodoende een deel van de algemene economische mineur te compenseren.

Recent onderzoek toont aan dat de dagtochten van Nederlanders goed zijn voor bijna 12 miljard euro, waarvan 59 procent wordt besteed aan uitgaven voor eten en drinken buitenshuis.