FNV onder vuur vanwege 'Braboneger

FNV onder vuur vanwege 'Braboneger

De campagne van FNV Horecabond, waarin het in aanloop naar een nieuwe cao van horecapersoneel wil weten wat ze belangrijk vinden, heeft voor ophef gezorgd. Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam valt, mede door de discussie over Zwarte Piet, over het gebruik van het woord 'Braboneger' in de campagne.

'In het licht van de toch al hevige Zwarte Pietendiscussie is dit echt geen slimme zet. Dat een vakbond zijn naam aan een term als Braboneger verbindt, is zeer discutabel', aldus Jessica Silversmith van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam in De Telegraaf.

FNV heeft voor de campagne Steven Brunswijk ingehuurd, bekend van korte, grappige filmpjes op YouTube. Voorzitter Ben Francooy van FNV hierover: 'We hebben hem ingehuurd omdat hij bekend is bij een jonge doelgroep. Dat zijn de mensen die we willen bereiken', aldus Francooy in De Telegraaf.