Nationale Complimentendag is een dag waarvan het succes (in tegenstelling tot de commerciële Valentijns-, Secretaresse-, Moeder- of Vaderdagen) nu eens niet gekocht kan - en mag - worden, aldus initiatiefnemer Hans Poortvliet.
De diepste menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden, constateerde de Amerikaanse professor en psycholoog William James aan het begin van de vorige eeuw. 'En hoe waar deze stelling is, zien we dagelijks om ons heen', zegt Poortvliet.
'Kijk bijvoorbeeld alleen maar eens naar de politieke ontwikkelingen wereldwijd. Kiezers wenden zich nu daadwerkelijk van de gevestigde politieke orde af, omdat zij zich niet meer door hen (h)erkend en gehoord voelen. Met alle gevolgen van dien.'
Ontslag
Datzelfde gebrek aan erkenning en waardering is volgens Poortvliet ook de nummer één reden waarom werknemers gedemotiveerd raken en ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en het merendeel van (privé) relaties stuk lopen.
'Alhoewel dit gemis natuurlijk niet met één dagje ‘extra aandacht’ gecompenseerd kan worden, kan het, zeker nu, geen kwaad om op 1 maart weer even extra stil te staan bij het belang van persoonlijke aandacht en waardering. Zie deze dag dan ook maar puur als een jaarlijks geheugensteuntje', aldus Poortvliet.
Trending topic
In Nederland is #complimentendag op 1 maart al jaren trending topic. Op de site Nationalecomplimentendag.nl zijn de 'spelregels' te lezen. 'Persoonlijke aandacht en uitgesproken waardering zijn niet te koop', meent Poortvliet. 'Dat afkopen met een cadeau op 1 maart is dus niet de bedoeling.'
Hij roept iedereen op om deze complimentendag aan minimaal drie mensen een oprecht en welgemeend compliment te geven. 'Zo creëren we, met een hele kleine moeite, met elkaar de meest positieve dag van het jaar.'