nieuws

Winkel van Sinkel: minder personeel nodig door menukaart op tablet

Horeca 1713

Horecabedrijf De Winkel van Sinkel in Utrecht heeft minder bedieningsmedewerkers nodig, doordat gasten een deel van de bestelling zelf plaatsen op een tablet. ‘Eén medewerker kan hierdoor meer tafels bedienen’, zegt eigenaar Dirk Velthuizen.

Winkel van Sinkel: minder personeel nodig door menukaart op tablet

De Winkel van Sinkel in hartje Utrecht bestaat uit een tapaskelder, een grand-café, een cocktaillounge, terras en Anton’s Bar. Naast ‘De Winkel’ werken er ruim 130 horecazaken met menukaart op tablet.

Winkel van Sinkel-eigenaar Dirk Velthuizen: ‘Dankzij Tabletmenukaart kunnen mijn gasten een deel van de bestelling zelf doen. Hierdoor kan één medewerker meer tafels bedienen.’

Alex Dolstra is de bedenker van van deze werkwijze. ‘Het eerste drankje bestellen gasten samen met een ober. Daarna kunnen gasten zelf hun bestelling plaatsen via de tablet op hun tafel. Ze hoeven niet langer te wachten tot iemand aan tafel hun bestelling komt opnemen. Dat maakt dat een zaak minder personeel nodig heeft om dezelfde service te leveren.’

Persoonlijke aandacht

‘Persoonlijk contact in de horeca blijft nog altijd essentieel’, aldus Dolstra. ‘De tablet is net zo onpersoonlijk als de menukaart. Het personeel moet het verschil maken. En juist door de tablet is daar tijd en ruimte voor. Gasten horen niet ‘ik kom zo bij u’, maar krijgen persoonlijke aandacht bij de ontvangst, het uitserveren en het afscheid.’

Dirk Velthuizen: ‘Doordat mijn personeel minder bestellingen op hoeft te nemen, hebben ze meer tijd om service te leveren. Onze omzet is dan ook gestegen sinds we met Tabletmenukaart werken.’

Zelf-service ook bij  AH, luchthavens en Ikea

Steeds vaker wordt er door bedrijven gewerkt met zelf-serviceoplossingen. Supermarkten werken met zelfscanners en ook afrekenen kun je al zonder hulp doen. Winestein is een tablet-oplossing die een sommelier aanvult in horecabedrijven. Op steeds meer vliegvelden kon je al geruime tijd zelf inchecken en vandaag de dag is de bagage check-in de normaalste zaak van de wereld. En ook meubelgigant Ikea werkt met self-service oplossingen.

Werkwijze Tabletmenukaart

De bediening verwelkomt de gast en introduceert kort Tabletmenukaart en neemt daarmee de eerste bestelling op. Vervolgens lopen de volgende bestellingen rechtstreeks naar de kassa, keuken en bar waardoor er minder bediening nodig is. Runners zijn voordelige medewerkers die veel werk uit handen nemen.

Tevens worden ook de pieken en dalen voorkomen die ontstaan bij het opnemen en doorgeven van een bestelling door de bediening. Gasten houden daarnaast controle over hun eigen bestelling en kunnen altijd vragen om ondersteuning als daar behoefte aan is.

Tabletmenukaart is een initiatief van Alex Dolstra. Hij levert hufterproof tablets met gebruiksvriendelijke software waarin de menukaart is verwerkt. Het menu van de dag, signature cocktails of andere aanbiedingen, alles is aan te passen.




Reageer op dit artikel