KHN luidt opnieuw noodklok: '65 procent horeca valt om zonder aanvullende steun'

KHN luidt opnieuw noodklok: '65 procent horeca valt om zonder aanvullende steun'

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de horecabranche in hoog tempo toenemen. Veel horecaondernemers zijn in acute liquiditeitsproblemen gekomen. De loonkosten minus de NOW-subsidie lopen door als eigen risico, de vaste kosten lopen op en aanslagen zijn vooruitgeschoven. De generieke steunmaatregelen blijken ruim onvoldoende en voor de horeca is er nog steeds geen sectorspecifiek steunpakket. De Kamerleden vroegen vorige week in het Coronadebat om meer aandacht voor meer steun voor de horeca, tot nu toe zonder resultaat. Volgens een recente enquête onder KHN-leden, zal zonder aanvullende steun twee derde van de horecaondernemers zijn deuren per 1 juli moeten sluiten. KHN roept daarom opnieuw op tot actie.

Om getroffen horecabedrijven in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, pleit KHN ervoor dat het kabinet zo snel mogelijk met een concreet (financieel) steunpakket voor de horeca komt. 'Het is niet uit te leggen dat grote bedrijven als eerste worden geholpen, terwijl het MKB (waaronder de horeca) achter in de rij moet aansluiten.'

'Politici en bewindspersonen zeggen dat de horecabranche hen aan het hart gaat, maar we hebben dit nog niet teruggezien in concrete oplossingen en steunmaatregelen. Wij voelen ons enorm in de steek gelaten. Het huidige steunpakket is onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen.'

De drie kernpunten uit het KHN-noodplan zijn:

  • reparatie NOW-regeling met terugwerkende kracht én vanaf 1 juni opgevolgd door een vervolg-WW voor medewerkers
  • gemakkelijkere kredietverstrekking door een MKB-noodfonds
  • ingrijpen op doorlopende huurkosten door huurkorting of huurcompensatie.

Reparatie NOW-regeling, vanaf 1 juni vervolg-WW

De huidige NOW-regeling blijkt volgens KHN niet te worden ingevuld zoals beloofd. 'Zo krijgt geen enkele ondernemer 90% van al zijn loonkosten over de gekozen periode van 3 maanden vergoed. Belangrijk is met terugwerkende kracht de opslag werkgeverslasten van 30% naar 40%, aanpassen refertemaanden omzet en loonsom naar beter vergelijkbare maanden en een oplossing voor seizoenpieken.'

Aanvullende maatregelen

Vanaf 1 juni moet er ook andere werkbare oplossingen komen, vindt KHN. 'Nog meer kredietgaranties, kwijtschelding van belastingen om de opstapeling van rekeningen te voorkomen. Stap af van de gedachte dat alle medewerkers in dienst moeten worden gehouden. Daarnaast is er een aparte omzetvergoeding nodig voor doorlopende vaste lasten als huur en bij seizoenbedrijven.'

Zonder ingrijpen zijn de gevolgen desastreus

Maandag vindt opnieuw een debat plaats in de Tweede Kamer over de extra begroting voor de steunmaatregelen. KHN wijst op de moeilijke situatie rondom liquiditeit bij de meeste horecaondernemingen, met name als het gaat om seizoenbedrijven, waaronder strandtenthouders, eventcateraars en ondernemers die na januari zijn begonnen of een bedrijf hebben overgenomen.

'Als aanvullende steun vanuit de overheid uitblijft, neemt de druk op het UWV per 1 juni enorm toe en moet per 1 juli twee derde van de horecazaken sluiten of verkopen. Wij dringen er bij het kabinet en de Tweede Kamer op aan de signalen nu écht serieus te nemen en om zo snel mogelijk tot concrete, werkbare en goede oplossingen voor de horeca te komen.'

KHN knokt voor passende maatregelen

KHN zegt alles op alles te zetten om ervoor te zorgen dat getroffen horecaondernemers (financieel) worden ondersteund en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen te komen die recht doen aan ondernemerschap binnen de horecabranche.