Horeca wist weg omhoog snel te vinden na eerste lockdown

Horeca wist weg omhoog snel te vinden na eerste lockdown
Terras in Tilburg, zomer 2020.

Horecabedrijven in Nederland hebben na de eerste lockdown de weg omhoog vrij snel weten te vinden. Halverwege juli 2020 steeg het omzetniveau zelfs even tot het niveau van 2019.

Deze cijfers over de horeca omzet komen uit de jaarlijkse analyse van Tapp. Dit bedrijf analyseert consumpties in 4000 zaken in Nederland. Opvallend genoeg bleek na de lockdown de consumptiebehoefte van de horecagast op een aantal vlakken veranderd ten opzichte van 2019.
‘De eerste weken van 2020 verliepen goed. De omzetcijfers lagen gemiddeld boven de cijfers van 2019. Het was dan ook een ongelofelijke schok om te zien dat de horeca 15 maart stil kwam te liggen,’ vertelt Meike Nederstigt van Tapp.

Horeca omzet zomerweken op 80 procent

Vanaf het moment dat die eerste lockdown werd aangekondigd, kelderde de omzet direct. Om even later, gedurende de lockdown, volledig tot stilstand te komen. ‘Ook afgelopen zomer hebben horecaondernemers te maken gehad met allerlei beperkende maatregelen. Hun flexibiliteit en snelle aanpassingen maakte dat veel ondernemers, ondanks de maatregelen, de deuren van hun zaak hebben kunnen openen.’
De vakantiegangers bleven thuis, en met het goede weer als steuntje in de rug, is de horeca na die eerste lockdown voorzichtig weer omhoog gekropen. Met als hoogtepunt dat de omzetcijfers medio juli zelfs het niveau van 2019 haalden. In de overige zomerweken bleef dit percentage hangen rond de 80 procent.

horeca omzet lockdown

Horecagast bestelt meer gedistilleerd

TAPP zag door analyse van miljoenen consumpties in de horeca een veranderde consumptiebehoefte in de periode na de eerste lockdown ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
‘Een aantal opzienbarende verschillen komen ten opzichte van vorig jaar naar voren’, stelt Meike Nederstigt. ‘Bijvoorbeeld dat Nederlanders na de lockdown veel vaker voor sterke drank kozen dan vorig jaar. Bijna 9 procent vaker is sterke drank op de rekening verschenen.’
Voor de lockdown bleek met name rum als gedistilleerde drank te winnen aan populariteit. Gin bleek in die periode veel minder in trek dan voorheen. De consumptie van gin daalde met 11 procent, naar rum was 8 procent meer vraag. Na de lockdown nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voor de lockdown.

Pils loopt terug, speciaalbier plust

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown loopt het percentage pils dat in de horeca besteld wordt terug. Terwijl het percentage voor speciaalbier juist toeneemt.
Nadat de horeca in juni 2020 weer opstartte, is bijna 10 procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met 8 procent. ‘Speciaalbier is natuurlijk al langer populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename. Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat, vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca. Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.’

Over Tapp

Tapp levert data aan de horeca die onder meer inzichtelijk maakt welke dranken het meest worden geschonken in cafés, op welk tijdstip en welk seizoen van het jaar, maar ook wat de gemiddelde prijs is voor de geschonken drank. Het bedrijf deelt belangrijke inzichten met Misset Horeca.
Eerder onderzocht Tapp wijn in de horeca, naar welke dranken de meeste vraag is op het terras en welke sterke dranken in het café en welke bieren op de kaart moeten staan, wat wordt gedronken in het café, wat de gemiddelde prijzen zijn voor dranken in het café, en welke koffie het meest populair is.