artikel

Appartement steeds vaker verkozen boven hotel

Hotel 530

Het landschap van serviced apartments verandert. Katrien Snoep is general manager bij Htel Serviced Apartments, al 15 jaar een van de grootste spelers op de Nederlandse markt. Ze vertelt hier hoe het allemaal begon, over de veranderingen van de afgelopen jaren én ze blikt vooruit.

Appartement steeds vaker verkozen boven hotel
Katrien Snoep: 'De receptie is tegenwoordig 24/7 open'

‘Ik heb twintig jaar op het zonnige oord Sint Maarten gewerkt binnen het hotelwezen, waarna ik, eenmaal terug in Nederland, bij Htel terechtkwam”, vertelt Katrien Snoep. ‘Inmiddels werk ik hier alweer zes jaar als general manager. In de afgelopen jaren is de markt sterk veranderd. We zoeken dan ook constant naar manieren om aan de veranderende wensen van gasten te blijven voldoen. Hierbij zijn bijvoorbeeld renovaties, het implementeren van innovaties en maatschappelijk verantwoord ondernemen van belang.’

Tegenwoordig is serviced apartment een bekend begrip. Maar dat was vroeger wel anders, toch?

‘Zeker, Htel Serviced Apartments was de eerste serviced apartments provider in Nederland. Vijftien jaar geleden klopte een grote bank aan bij Luigi Prins, de directeur van de Cobraspen Groep. Nadat hun werknemers maandenlang in een hotel hadden gewoond, was het tijd voor een kostenefficiënt en comfortabeler alternatief. Als expert op het gebied van herontwikkeling, creëerde het bedrijf 10 comfortabele business suites. Niet alleen slaagde de klant er in de huisvestingskosten aanzienlijk te verminderen, ze zagen ook het algehele geluk en de gezondheid van hun werknemers toenemen. Inmiddels hebben we 300 appartementen verdeeld over twee locaties, en we hebben niet stilgestaan. Zo zijn we bijvoorbeeld gaan werken met een reserveringssysteem met online check-in en een eigen account voor bedrijven met de voor hun geldende tarieven.’

Welke ontwikkelingen hebben bijgedragen aan deze sterke groei?

‘Met de opkomst van sociale media konden we makkelijker en sneller naamsbekendheid opbouwen, proactief zoeken naar feedback en sneller en adequater reageren op klanten. Zo is onze groei in een stroomversnelling geraakt. De behoeftes van onze klanten en gasten constant in kaart brengen, is vandaag de dag nog steeds een van onze speerpunten. Online reviewmogelijkheden spelen hierbij een belangrijke rol. En door het snel en goed oplossen van klachten, kunnen ook negatieve ervaringen uiteindelijk een positieve reviewscore opleveren.’

Wat voor impact hebben veranderende wensen gehad op de organisatie?

‘De wensen van onze gasten zijn door de jaren heen veranderd. Zo is de receptie nu 24/7 open en bieden wij inmiddels services aan die je in een vijfsterrenhotel verwacht. Deze veranderingen hebben best wat gevraagd van ons team en in de samenwerking met onze partners, maar samen zijn we erin geslaagd het concept door te blijven ontwikkelen. En we hebben daarbij de sfeer van ‘Your Home Away from Home’ weten te behouden.’

Welke kansen zie jij in deze veranderende markt?

‘De vraag naar serviced apartments is toegenomen, dus de groei van het aanbod is niet verwonderlijk. Maar in deze concurrerende markt onderscheiden wij ons nog steeds door het aantal appartementen, de grootte van de appartementen en onze betrouwbare service. Bovendien dragen de bereikbaarheid en de rustige omgeving bij aan een prettig verblijf in de stad Amsterdam. Wij doen dit al 15 jaar en hebben Htel opgebouwd met een vast team, waardoor we de relatie met onze klanten en gasten kunnen koesteren. We zien ook dat verblijven korter worden. We zien daar kansen, want ook de groei van AirBnB laat zien dat een appartement vaker de voorkeur krijgt boven een hotelkamer. Mensen vinden het prettig te kunnen koken in een volledig uitgeruste keuken en de ruimte te hebben om naast op je bed, ook lekker aan tafel te zitten. Er zijn dus kansen genoeg, op naar de volgende 15 jaar!’

Meer weten over Htel Serviced Apartments? Ga naar de website.

Dit artikel is gesponsord door Htel Serviced Apartments. 

 

 

Reageer op dit artikel