F&B-afdeling in hotels groeit flink

De hotelbranche professionaliseert verder. Vooral grotere hotels centraliseren de sales- en marketingfuncties en overheaddiensten zoals de administratie en personeelszaken in toenemende mate. Het aantal medewerkers op de f&b-afdelingen neemt toe.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport van KPMG, Hospitality Benchmark 2006. In 2005 werkten in 48,1 fte op de afdeling F&B in grote hotels met meer dan 150 kamers. Het jaar daarvoor waren dat er nog 41,5. In 2003 39. Tegenover de toename op deze afdeling in grote hotels staat een afname bij kleine hotels kleiner dan vijftig kamers. Daar daalde het aantal fte’s van 10,5 in 2004 naar 7,4 in 2005.

Verder valt uit het onderzoek op te maken dat de productiviteit per werknemer licht is gestegen. De opbrengst per hotelwerknemer bedroeg in 2005 90.800 euro. Dat is een stijging van 0,9 procent in vergelijking met 2004. Deze stijging komt vooral op conto van driesterrenhotels. In vijfsterrenzaken daalde de totale opbrengst per werknemers zelfs licht.