Hippe hotelmuziek moet gasten lokken

Hippe hotelmuziek moet gasten lokken

Grote Amerikaanse ketens besteden steeds meer aandacht aan muziek in hun hotels. Om een nieuwe generatie reizigers te trekken, kiezen ze vaker voor eigentijdse muziek. Ook wordt het volume vaak regelmatig iets opgeschroefd.

Dat meldt de nieuwssite USA Today. Naast eigentijdse en luidere muziek klinkt hetzelfde geluid steeds vaker op meerdere plaatsen in het hotel. Hotels willen met muziek reizigers meer een totaalbeleving bezorgen in plaats van inchecken, slapen en weer vertrekken.

Volgens een hoogleraar marketing van de universiteit van Cornell speelt luide muziek een steeds belangrijkere rol om vooral jonge consumenten naar hotels te lokken. Uit onderzoek blijkt dat jongeren zich meer op hun gemak voelen met hippe, luide muziek.

Veel hotels werken met een gecentraliseerd muzieksysteem, waarbij hotelmanagers zelf hun muziek kunnen kiezen uit een groot aanbod van genres en songs. Daarnaast passen veel ketens hun muziekkeuze aan aan het moment van de dag.

Zo draait Omni in de ochtend en middag ‘motivational music’ met pop- en soulsongs van bijvoorbeeld Chris Isaak, Miles Davis en Annie Lennox. Na de middag schakelt het hotel over naar instrumentale jazz van bijvoorbeeld Jahn Beltran en Sarah Vaughan.