Hotels Schiphol klagen over hulp

Hotels Schiphol klagen over hulp

Hotels bij Schiphol zijn ontevreden over de maatregelen van de gemeente Haarlemmermeer om de crisis te lijf te gaan. De gemeente besloot dat hotels een kwart minder toeristenbelasting hoeven te betalen.

‘Het is een beetje gebakken lucht’, zegt Kees Teer, woordvoerder van de hotels rond Schiphol en general manager van Dorint Hotel Amsterdam Airport, in Het Parool.

‘Dit is niet wat we gevraagd hebben. Het ging ons er juist om dat de klant minder ging betalen’, aldus Teer. Haarlemmermeer verlaagt nu op papier het aantal hotelovernachtingen met een kwart, zodat de hoteliers bijna twee miljoen euro minder moeten afdragen.

Verder gaat de gemeente niet in op de wens van de hotels om de belasting achteraf te betalen. Teer hierover: ‘Dat zou vooral de nieuwe hotels lucht geven. Die zijn net open, hebben weinig vet op de botten, maar moeten nu al zes procent van hun omzet overmaken’.

Hotels rond Schiphol hebben het door de crisis erg zwaar. Volgens Teer ligt het aantal overnachtingen in de Schipholhotels zo’n dertig procent lager dan vorig jaar. De hotels hebben inmiddels driehonderd van de ruim tweeduizend arbeidsplaatsen geschrapt.