Steeds meer vrouwen aan de top in hotellerie

Steeds meer vrouwen aan de top in hotellerie

Het gaat langzaam maar er komen steeds meer vrouwelijke gm's in de Nederlandse hotellerie. Dat was een van de uitkomsten tijdens 'Ladies Day' op de Hotellounge met zes Nederlandse topvrouwen. Een uur lang werd onder leiding van Martijn Reintjes, adjunct hoofdredacteur van Misset Horeca gesproken over carrière, combinatie werk en privé, het verschil tussen mannen en vrouwen.

Caroline Receveur van NH-Hotels stuurt zeventien general managers aan. Daarvan zijn er zes vrouw. 'Dat is minder geweest.' Claire van Kampen, gm bij de Eden hotelgroep, behoort tot de groep van vier vrouwelijke gm’s binnen de hotelgroep met 17 vestigingen. 'Ik zie dat de vrouwen in opmars zijn. Ze willen graag en krijgen steeds meer de kans.'

Ook Didi Whitlau van Hotel de l’Europe ziet de veranderingen om zich heen. Toen zij begin jaren 80 met haar carrière bij de l’Europe startte was het hotel een klassiek mannenbolwerk. 'Wilde je menusuggesties met de chef-kok bespreken, kwam je als vrouw gewoon de keuken niet in.' Nu dienen zich zo veel goed opgeleide vrouwen aan dat Whitlau waakt voor een oververtegenwoordiging van vrouwen in het managementteam. 'Het is makkelijker goede vrouwen te krijgen dan goede mannen.'

De combinatie moederschap en carrière blijft lastig voor Claudia Pronk. 'Ik werk veel, ben vaak aanwezig in het hotel, gasten willen mijn gezicht zien, zo vul ik graag mijn baan in. Maar ik vind dit soms moeilijk te combineren.' Pronk is moeder van een kind van acht maanden. Deze week vertrekt ze met het gezin naar Mauritius om een nieuw hotel te gaan leiden.

Esther Raats, zakenvrouw van het jaar 2006 en afgestudeerd aan de hotelschool Den Haag, gelooft niet meer in glazen plafonds voor vrouwen. Ze leidt het multimediabedrijf Bandridge met meer dan 100 mensen in dienst en met een omzet van 35 miljoen euro. 'Je moet niet bang zijn en laten zien wat je waard bent. Je moet je targets halen, je moet het op je eigen manier doen. En of je nou een rok of een broek aan hebt, dat maakt niet uit.'

Karina Schilte is na vijftien jaar onlangs vertrokken als directeur van Stayokay. Ze heeft de voormalige jeugdherbergen omgevormd tot een eigentijdse budgethotelketen. Ze neemt een sabbatical en gaat vijf maanden naar Rome om Italiaans te studeren. Gevraagd naar haar managementtip zegt ze: 'Geef competente mensen de ruimte om zich te ontwikkelen en te ontplooien. En laat ze vooral delen in het succes.'

Mannen hebben volgens Raats met die open managementbenadering nog wel eens moeite. 'Mannen willen heel graag eigenaar zijn van een idee. Dan reik je ze een idee aan, wat ze vervolgens als hun idee claimen. Succes kent nog steeds vele vaders en geen moeders. Dat zou mogen veranderen.'

De Ladiesday is een initiatief van Hotellotop, Horecava en Misset Hotel. Op de hotellounge in de Europahal wordt elke beursmiddag een actueel thema bediscussieerd.

Bekijk hier foto's van de talkshow:

Meer nieuws van de Horecava: