Rol sociale media bij hotelboekingen marginaal

Rol sociale media bij hotelboekingen marginaal

De rol van sociale media bij het boeken van hotels is nog te marginaal en dat zou het ook zomaar eens kunnen blijven. Dat denkt Thomas Broos van Horeca-automatisering Van Hessen BV.

‘Hyves hebben we gehad. Nu is het Facebook. Het lijkt allemaal erg op een hype. Voor sociale media zal zeker een markt zijn bij het boeken van hotels, maar het wordt niet doorslaggevend. De boekingsites blijven de macht houden’, aldus Broos op de Horecava woensdagmiddag.

Volgens Broos gaat op dit moment 52 procent van alle hotelreserveringen via boekingssites op internet. ‘En dat gaat alleen maar groeien’, voorspelt Broos. ‘Consumenten zijn snelle beslissers en ze beschikken over moderne tools als laptop en iPad, dus een kamer op boekingsites is zo geboekt.’

Voor individuele hotels die te weinig kennis en power hebben om boekingssites te verslaan, is het volgens Broos verstandig om zich niet langer te verzetten. ‘Aansluiten is op dit moment het meest waardevol. De macht van boekingssites kan voor een stukje frustratie zorgen en de commissie doet soms pijn, maar die commissie hebben we nu eenmaal geaccepteerd’.

Volgens Broos is het voor hoteliers verstandig om goed te kijken naar de luchtvaartbranche. ‘Bij KLM kun je op basis van jouw profiel zo inchecken dat je naast een gelijk gestemde zit. Dat is briljant. Daar moet de hotelbranche ook wat mee kunnen’.