Wereldtrends hotellerie: BRIC-landen, karakter en authenticiteit

Wereldtrends hotellerie: BRIC-landen, karakter en authenticiteit

Gasten uit de BRIC-landen vormen in toenemende mate een belangrijke doelgroep voor hotels. 'In Brazilië, Rusland, India en China groeit de reisbranche snel', zo vertelde Sander Allegro van Allegro INN OvationS Amsterdam op de Horecava in Amsterdam. 'Andere wereldtrends: hotels met een eigen karakter, lokale authenticiteit en een combinatie van traditioneel en modern.

Wereldtrends was het thema van de presentatie die Sander Allegro van Allegro INN OvationS woensdag 9 januari hield op de Horecava in Amsterdam RAI. Hij startte met het toenemende belang van de reisindustrie vanuit de BRIC-landen Brazilië, Rusland, India en China.

India
‘Allemaal landen met economische groei’, aldus Allegro. ‘Met name India gaat een belangrijke rol spelen. Daar ontwikkelt zich een grote middenklasse met mensen die de Engelse taal machtig zijn en die willen en kunnen reizen. De groep internationale reizigers vertegenwoordigt op dit moment een markt van 40 miljard dollar.’

Een groeiende markt vormen ook vrouwelijke reizigers. ‘Zij reizen steeds vaker, maar hebben andere reisbehoeftes. Bijvoorbeeld veiligheid, dat is voor deze doelgroep heel belangrijk.’

Authenticiteit
De consument zoekt authenticiteit, aldus Allegro. ‘Hotels zijn te lang eenheidsworsten geweest, maar stappen daar nu vanaf. Wat je ziet, zijn hotels die luxe uitstralen maar daarbij een budgetprijs hanteren. Yotel in New York, 24Hours in Berlijn en ons eigen citizenM zijn daarvan goede voorbeelden.’

Thematische luxe
Een andere trend: gethematiseerde luxehotels. Allegro: ‘Een verbinding tussen luxe merken en hotelconcepten. Een Nederlands voorbeeld is het Andaz-hotel in Amsterdam, dat is ontwikkeld in samenwerking met Marcel Wanders. In Dubai is een Armani-hotel en Bulgari is actief op de Malediven.’

Zo’n zelfde ontwikkeling is zichtbaar bij en met andere thema’s. ‘Kosjer eten bijvoorbeeld.Maar ook combinaties met culturele instellingen. En small is beautiful, op Tripadvisor staan in de top 10 van grote steden nauwelijks hotels van grote ketens.’

Sustainable
In het verlengde daarvan krijgt de gast volgens Allegro meer oog voor postmaterialisme en zingeving. ‘De drijfveer is sustainable zijn. Verantwoord omgaan met de natuur, denk aan urban farming, CO2-neutrale bedrijven. Plekken waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten.’

Medewerkers met karakter
Een trend noemt Allegro ook de nieuwe generatie medewerkers, die een andere manier van werken ‘eist’. ‘Het beeld van de luxe hotellerie is stijf, star en van alles hetzelfde. Zij zitten niet te wachten op deze manier van werken.’

Volgens hem wordt het uiterlijk daarbij steeds minder belangrijk. Allegro: ‘De kwaliteit wordt bepalend en uiterlijk gaat steeds minder een rol spelen. Hotels gaan op zoek naar mensen met een karakter. Dat wordt overigens nog wel een probleem voor de sector, want de hotelbranche vist in een vijver waarin meer branches vissen en de concurrentie dus groot is.’